Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Print-vriendelijke pagina
Het gedichtenspel
Groep 5-6 - Taal

Benodigdheden:
  • Kaartjes met regels van een gedicht.
  • Lege tekenblaadjes
  • Lijm
Vraag en antwoord - vraag van Sanne:

Hallo, ik ben druk bezig om een leuke les over gedichten in elkaar te zetten voor groep 5! Maar het wil niet echt lukken. Heb je misschien nog een ideetje voor mij? Het is niet de bedoeling dat de kinderen zelf gedichten gaan schrijven. Groetjes Sanne.

Hoi Sanne! Jouw vraag herinnert mij aan een excursie die ik een paar weken geleden gedaan heb met mijn groep 6/7. Bij die excursie was ook een opdracht waarbij de kinderen allemaal strookjes kregen met op elk 2 regels van een gedicht. Die strookjes moesten ze binnen zo kort mogelijke tijd in de juiste volgorde onder elkaar leggen, zodat het gedicht weer tevoorschijn kwam. Dit zou je ook in je klas kunnen doen!

Ik zou je klas in groepjes verdelen. Zorg dat je voor elke groep een stuk of vijf gedichten hebt. Je geeft ze dan steeds een envelop waarin kaartjes zitten met de regels van een gedicht. Op elk kaartje staan dan twee regels van het gedicht, en de kinderen moeten die op de juiste manier onder elkaar krijgen. Ze plakken die dan op een vel papier. En dan maar kijken of alles goed is.

Neem nou bijvoorbeeld het gedicht "De sprookjesschrijver" van Annie M.G. Schmidt. Dat zou er zo uit komen te zien:

De sprookjesschrijver

Ik ken een man die verhaaltjes verzint

en 's morgens al heel in de vroegte begint.
Hij schrijft over heksen en elfen en feeŽn

van kwart over zessen tot 's middags bij tweeŽn.
Hij schrijft over prinsen en over prinsessen

van kwart over tweeŽn tot 's avonds bij zessen.
Dan slaapt hij en 's morgens begint hij weer vroeg.

Hij heeft aan een inktpotje lang niet genoeg.
Hij heeft in zijn tuin een vijver vol inkt,

een vijver door donkere struiken omringd,
en altijd, wanneer hij moet denken, die schrijver,

dan doopt hij zijn kroontjespen weer in de vijver.
Hij heeft nu al tienduizend sprookjes verzonnen

en is nu weer pas aan een ander begonnen.
En als hij daar zit tot het eind van zijn leven,

misschien is die vijver dan leeggeschreven.

Je kunt dit vijf keer doen, en bijvoorbeeld ook een tijdslimiet eraan stellen (maximaal 5 minuten per gedicht). Het is dan leuk om te kijken welk groepje de meeste gedichten goed heeft.

Tot slot nog ťťn tip: als dit erg makkelijk voor je kinderen is, kun je ook overwegen om verschillende rijmschema's te gebruiken (A-B-B-A bijvoorbeeld). Maar ik denk dat het zo al wel lastig genoeg is.

Succes!

Terug


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer