Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Print-vriendelijke pagina
Zo vierkant als Mondriaan
Groep 5-6 - Beeldende Vorming

Benodigdheden:
  • Tekenpapier en tekenmateriaal naar keuze
  • Plaatmateriaal waarop werk van Mondriaan uit verschillende periodes te zien is
  • Achtergrondinformatie over de ontwikkeling in het werk van Mondriaan
Piet Mondriaan was ooit een doodnormale schilder die mooie landschappen schilderde. Dat kon hij vrij aardig, en hij verdiende er ook een goede boterham mee. Maar op een gegeven moment kreeg hij last van een soort dwangneurose. Hij kreeg een hekel aan versieringen, frutseltjes en tierelantijntjes. Alles moest zo eenvoudig en simpel mogelijk. In zijn werk zag je dat terug doordat zijn schilderijen steeds abstracter werden, en de vormen steeds rechter. Een boom kon je ook tekenen met een rechthoekje als stam, en een gedraaid vierkantje. En uiteindelijk bestond Mondriaans werk alleen nog maar uit vierkanten en rechthoeken, al dan niet gescheiden door lange zwarte lijnen.

Het bovenstaande verhaal is erg beknopt en globaal, maar ik hoop dat je nu een idee hebt over wat voor een interessante ontwikkeling Mondriaan heeft meegemaakt. Hij vereenvoudigde alles tot abstracte, vierkante vormen en had de gave om net zoveel weg te laten dat de vorm nog nťt herkenbaar was. De kinderen gaan dit in deze les ook uitproberen.

Het is de bedoeling dat de kinderen eerst een schets maken van een gewone tekening. Dat kan van alles zijn: een fantasiedier, een landschap, een huis... maakt niet uit. Daarna gaan ze de tekening opnieuw tekenen maar nu met alleen maar hoekige vormen en zoveel mogelijk weglaten. Net zoals Mondriaan deed.

Bij deze les is het dus belangrijk dat je die hele ontwikkeling aanschouwelijk maakt. Zorg dus dat je van tevoren informatie over Mondriaan hebt, en ook beeldmateriaal. Dan zullen de kinderen erg enthousiast zijn voor deze opdracht: in mijn groep 5 wilden ze allemaal nog een "Mondriaan-tekening" maken! Dat zegt wel genoeg denk ik.

Terug


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer