Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Print-vriendelijke pagina
De tijdscapsule
Groep 7-8 - Geschiedenis / aardrijkskunde / wereldoriŽntatie

Benodigdheden:
  • Knutselmateriaal
  • Schrijfmateriaal
  • Tekenmateriaal
  • Grote blikken bak
  • Schep en stukje grond dat je om mag spitten
Als we het hebben over de "Nederlandse cultuur", hoe ziet die er dan uit? Ja, alle kinderen weten het wel, maar het is lastig uit te leggen hoe wij nou precies leven. Met dit thema, waar je zelf van alles bij kunt bedenken, kun je kinderen echt goed naar hun eigen cultuur laten kijken, en ook echt laten bedenken wat wij nou nalaten aan de toekomstige generaties. Okee, klinkt goed? Aan de slag dan!

Je kunt beginnen met een kringgesprek, waarin je wat geschiedenisfeitjes opvraagt. Wie was Julius Caesar ook alweer? Hoe werd Amerika ontdekt? Wat waren de vikingen voor mensen? Meteen een mooie gelegenheid om te kijken wat er van je geschiedenislessen is blijven hangen. Maar vervolgens stel je de vraag: "hoe weten wij dat soort dingen eigenlijk?" Er zullen vast wel kinderen zijn die het hebben over voorwerpen uit de grond, geschriften die mensen uit die tijd achterlieten, etc. Dat zijn allemaal sporen uit het verleden.

Daarna stel je de hamvraag: "Stel je eens voor, over 1000 jaar, in het jaar 3004... zouden de mensen dan ook al die dingen over onze tijd weten? En hoe zouden ze volgens jullie dingen over onze tijd kunnen weten?" Daar kun je met de kinderen op doorfilosoferen.

"Misschien is het handig als wij de mensen van de toekomst een handje helpen. Dat we met ons allen dingen gaan maken die goed laten zien hoe wij hier, in het Nederland van 2004, leven. Hoe zouden we dat kunnen aanpakken?" En met de kinderen ga je dan bedenken wat je over onze cultuur kunt vertellen, en hoe je dat het beste kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld een "tijdscapsule" maken. Een grote blikken doos met allemaal informatie uit onze tijd. Hierin komen bijvoorbeeld tekeningen van voorwerpen of vervoersmiddelen uit onze tijd. Of een maquette van hoe onze steden en dorpen eruit zien. Je kunt ook dagboeken maken van een dag uit het leven van de kinderen, of krantenknipsels over wat er momenteel speelt in Nederland. Als je hierover met de kinderen gaat brainstormen, kom je op genoeg ideeŽn.

De tijdscapsule biedt genoeg mogelijkheden voor meerdere lessen, en het is dan ook goed om het van alle kanten te bekijken. Als iets niet in de capsule past, maak je er foto's van. Natuurlijk ga je aan het eind van het thema met z'n allen naar buiten om de tijdscapsule te begraven voor toekomstige generaties, zodat die van onze kinderen kunnen leren.

Terug


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer