Index  |   Persoonlijk  |   Onderwijsvisie  |   Weblog  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Terug naar weblogs Reacties  |   Reageren

donderdag 4 maart 2004

Puzzel je mee met de nieuwe klassenindeling?

Een blanco vel papier kijkt me uitdagend aan. Ik kauw op de achterkant van mijn potlood, en dan begin ik te tekenen. Met dunne lijnen schets ik tafeltjes... veel tafeltjes. Aan de rechterkant een groepje van 6 en een groepje van 5. In het midden komen twee groepjes van 4 en links ook twee groepjes van 4. Dat lijkt me wel wat: de kinderen van groep 6 kunnen heel goed in iets grotere groepen werken, maar voor groep 7 heb ik toch liever groepjes van 4. Okť, het eerste deel is volbracht.

Maar wie zetten we nu bij elkaar? In ieder geval Nick en Marco, want dat hadden we afgesproken. Die moeten dan wel vooraan in een groepje. Maar dan mag Frank niet in hetzelfde groepje zitten, dus die moet in het andere groepje van groep 6. Snel krabbel ik wat initialen in de tafeltjes. Goed, de meisjes kunnen allemaal wel redelijk goed met elkaar overweg, dus die zet ik redelijk willekeurig op de lege plaatsen. Wie is er dan nog over? Simon....... maar die kan met zowel Marco als Frank niet in een groepje!

Ik gum de namen weer uit en begin overnieuw. Na een hoop gepuzzel ben ik er dan eindelijk uit en heeft elk kind in groep 6 een plekje. Nu nog het groep 7 deel van mijn klas! Daarin zijn de onderlinge verhoudingen nůg complexer. Dennis en Marian zijn een stelletje, dus die kunnen goed bij elkaar. Maar dan wel vooraan, zodat ze niet alleen maar aandacht voor elkaar hebben. Als ik Robert er dan ook nog bij zet, kan ik Marian en Robert allebei makkelijk verlengde instructie geven. Een groepje meisjes dat steeds met elkaar praat, moet nou echt wel uit elkaar. Eťn meisje zet ik in een groepje met William, Chris en Paul. Maar Paul gaat niet echt met William en Chris om, dus misschien kan ik Chris beter omruilen met Peter. Aan de andere kant: dan komt Chris weer bij Martijn, en dat is ook geen gelukkige combinatie. Mijn blaadje begint steeds meer sporen van gekras en gegum te vertonen, en inmiddels zijn er al meer pijlen heen en weer dan tafels te zien.

En dan eindelijk, na anderhalf uur schuiven, puzzelen en nadenken, hebben alle kinderen een nieuwe plaats. We kunnen er weer een paar weken tegenaan! De nieuwe indeling is volledig uitgebalanceerd, verantwoord en zou theoretisch moeten werken. Nu maar hopen dat het in de praktijk net zo goed gaat ;-).
donderdag 4 maart 2004 @ 19:31:30


Reacties

Maaike @ donderdag 25 maart 2004 - 15:03:34

HAHA! Wat herkenbaar zeg! Ik ben zelf laatst ook zo bezig geweest! Ik dacht dat het goed was, maar de sfeer was gedaald en er kwamen 2 ouders op school om te zeuren... Maar stiekum vind ik het wel leuk om te doen!

@ dinsdag 9 maart 2004 - 18:43:24

Wat ik meestal doe, is in overleg met de kinderen een nieuwe indeling maken. Hierbij wordt door de kinderen heel goed gelet op vriendjes en vriendinnetjes, maar ook of ze denken dat het goed gaat (niet te veel kletsen bv.). Ik heb door deze invalshoek dat de kinderen erg hun best doen om naast hem/haar te zitten en ze hierbij ook erg op hun werkhouding letten. Gaat het niet goed, dan wordt er uiteraard geschoven...

Reageren

Vanwege spam-overlast kun je helaas niet meer reageren op mijn weblogs. Sorry :(.



Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer