Index  |   Persoonlijk  |   Onderwijsvisie  |   Weblog  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Terug naar weblogs Reacties  |   Reageren

donderdag 16 september 2004

Het gevaar van ervaring

Ik heb gesolliciteerd op een ontzettend leuke school, voor een baan in groep 6. Vandaag kreeg ik het bericht dat ik het helaas niet geworden ben. De hele sollicitatie-commissie vond me een ontzettend enthousiaste, zorgzame en creatieve leerkracht, maar uiteindelijk viel de keuze op een leerkracht die al zes jaar ervaring in de midden- en bovenbouw had. Ik kan deze motivatie begrijpen en accepteren, maar ik vraag mezelf toch af... is veel ervaring ťcht wel goed?

Ik ben het meteen met je eens als je zegt dat je met ervaring veel makkelijker voor de klas staat. Je weet hoe je in verschillende situaties moet handelen, je voelt dingen steeds beter aan, en het lesgeven gaat bijna vanzelf. Je hebt routine opgebouwd, en je kunt steeds weer putten uit je altijd groeiende ervaringen voor de klas. Tot het moment dat je met een schok stilstaat en jezelf afvraagt: "hoe vers is mijn onderwijs eigenlijk nog?"

Elke leerkracht zal zich de periode vlak na het afstuderen nog wel herinneren. Hoe voelde het, dat diploma op zak? Je zou de hele wereld wel veroveren, en je had helemaal in je hoofd hoe jij het zou aanpakken als leerkracht. Met frisse, vernieuwende ideeŽn zou je echt wat van je klas gaan maken. Afgestudeerde PABO'ers zijn nu eenmaal vaak idealisten, en zo enthousiast over het vak dat ze eindelijk uit mogen voeren, dat ze echt het onderste uit de kan halen in hun eerste jaar als leerkracht. Bovendien zijn ze steeds weer bezig om hun onderwijs te vernieuwen, te verbeteren en te evalueren. Ik weet zeker dat er veel leerkrachten zullen zijn die met weemoed terugdenken aan hun eerste jaar: zo verfrissend, gedurfd en nieuwsgierig als in je eerste jaar zul je waarschijnlijk nooit meer zijn.

Ervaring staat in mijn ogen dus voor degelijk onderwijs, maar weinig vernieuwend. Van een ervaren leerkracht kun je verwachten dat hij verder zal gaan op de paden die hij al vele jaren terug heeft gebaand. Maar wat let je als school om nieuwe paden te betreden? Een goede nieuwe leerkracht kan een frisse wind door het onderwijs laten waaien, en ziet het als een uitdaging om zijn onderwijs steeds te vernieuwen. Ik vind het belangrijk dat nieuwe leerkrachten de kans krijgen om hun inspiratie en frisse kijk op het onderwijs te gebruiken in het onderwijs, zodat er weer nieuwe ideeŽn komen om op voort te borduren.

Ik wil scholen in Nederland dan ook oproepen om de nieuwsgierigheid, inspiratie en lef van nieuwe leerkrachten niet te verspillen. Wij kķnnen geen ervaring opdoen als we niet de kans krijgen om te laten zien wat we waard zijn. Als invaller moet je je conformeren aan de gebruiken van de school en de klas waarin je invalt. En niets is gevaarlijker voor het moreel van nieuwe leerkrachten dan dat: ze verliezen hun eigen ideeŽn, nemen de standaardideeŽn van het onderwijs aan, en het verfrissende en de motivatie om nieuwe paden te betreden gaan verloren. DŠt is naar mijn idee het gevaar van ervaring.
donderdag 16 september 2004 @ 18:56:03


Reacties

Cristel @ dinsdag 9 augustus 2005 - 22:03:22

Ik ben juist aangenomen op mijn enorme nog-te-kneden-baarheid :) Begreep ik trouwens nix van hoor, wie neemt er nou iemand die net van de pabo komt voor een PDD-NOS klas? Ok... ik wilde het ECHT ECHT ECHT! :)

Renske (juf aapie) @ zaterdag 18 september 2004 - 13:34:51

Ahum dat vorige ging dus fout! Ik ben het helemaal met je eens! Ook ik heb al twee keer meegemaakt dat ik bij een sollicitatie het net niet geworden was, terwijl er een heleboel mensen uit de sollicitatiecommissie mij graag wilden hebben (hoorde ik achteraf). Ook bij mij werd er iedere keer gekozen voor iemand met 'meer ervaring' :( Nu heb ik het geluk dat ik in ieder geval tot de herfstvakantie kan invallen op mijn LIO-school. In de 5 weken die ik er nu op heb zitten, heb ik ook een week gehad waar iedere ochtend alle ouders konden komen kijken. Inloopochtend noemen ze dat bij ons op school. De ouders waren helemaal stom verbaasd wat ik allemaal met die kinderen in een korte tijd deed. Dit hadden ze nog nooit bij de andere juf gezien! De ouders vonden dat ik originele ideeŽn had en vol energie zat. Ze vonden dat het bij de juf die nu al 23 jaar voor de klas staat, een beetje op was. Het leek net alsof ze er geen zin meer in had. Nou geloof me als je van ouders zulke positieve reacties krijgt dan stijgt je ego weer even tot de hemel! Ik heb ze ook allemaal in een schriftje laten schrijven (kon ik het maar meenemen naar mijn sollicitaties). Maar ik weet dus precies hoe je je voelt! gewoon niet opgeven, dat doe ik ook niet! Het is inderdaad jammer dat je het niet geworden bent! Je komt op het forum erg enthousiast over en je weet goed wat je wilt! Ik wens je veel succes verder!

Geoffrey @ vrijdag 17 september 2004 - 17:38:15

Hoi! Met het "gevaar" van ervaring bedoel ik niet zozeer dat ervaren leerkrachten niet meer vernieuwend zijn ofzo, maar meer het gevaar dat het jeugdige enthousiasme van nieuwe leerkrachten verloren gaat omdat ze nergens aan de slag kunnen. Ervaring is altijd positief, maar het kan ook heel goed zijn om gewoon fris en onbevangen met een klas te beginnen. Dat was een beetje mijn punt.

Saskia @ donderdag 16 september 2004 - 22:16:56

Het gevaar van routine, dŠŠr kan ik me helemaal in vinden. Mijn zus heeft eens stage gelopen bij haar oude kleuterjuf en die deed 20 jaar later nog exact dezelfde knutsels. Het toppunt van ongeÔnspireerd onderwijs! Mede door dit verhaal heb ik voor mijn eigen kinderen gekozen voor Freinetonderwijs. Zelfs de ervaren leerkrachten op zo'n school moeten daar blijven inspelen op nieuwe ontwikkelingen,op waar de kinderen de klas mee in komen. In dat geval vind ik ervaring niet per sť een risico. Het gaat erom dat je open blijft,openstaan voor nieuwe ideeŽn, voor inspiratie door een ander, of vanuit jezelf. En ja, ůůk openstaan voor net afgestudeerde, frisse leerkrachten.

Linda ( linniepinnie van het forum) @ donderdag 16 september 2004 - 21:58:39

Heej Geoffrey, echt ontzettend jammer voor je dat je het niet bent geworden, we hadden het je allemaal erg gegund. Ik hoop voor je dat er zo snel mogelijk een school komt die van jouw enthousiaste en creatieve ideeŽn gebruik wil maken! Een school die niet alleen kiest voor ervaring ( en degelijkheid zoals jij het noemt;)) Heel veel succes daarbij!

Reageren

Vanwege spam-overlast kun je helaas niet meer reageren op mijn weblogs. Sorry :(.



Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer