Index  |   Persoonlijk  |   Onderwijsvisie  |   Weblog  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Terug naar weblogs Reacties  |   Reageren

maandag 29 september 2003

Leerkracht supermens?

De KRO besteedt deze maand aandacht aan de kwaliteit van het onderwijs in Nederland, en heeft daar ook een website voor. Hier kun je zelf ook meepraten over waar je als leerkracht of ouder tegenaan loopt. Wat mij daar opvalt is dat er nogal wat ouders zijn die problemen hebben met de leerkracht, omdat die hun hoogbegaafde, dyslectische of op een andere manier speciale kind niet de juiste begeleiding zou geven.

Uiteraard willen alle ouders het beste voor hun kind, en leerkrachten ůůk. Maar ouders verwachten daarbij vaak van de leerkracht dat hij een soort supermens is, die voor 30 kinderen speciale lesprogramma's op kan zetten en elk kind individueel kan begeleiden. Helaas werkt het zo niet. In de praktijk stemmen leerkrachten hun lesprogramma's af op de middenmoot van de klas. Laten we zeggen dat dit voor 70% van de kinderen goed werkt. Door middel van differentiatie en extra begeleiding kun je nog eens 20% van de kinderen helpen, waardoor je uiteindelijk voor 90% van je klas passend onderwijs gerealiseerd hebt. Een knappe prestatie.

Maar hoe zit het dan met die overige 10%? Tja, da's een goeie! Voor 10% van de kinderen is zulke intensieve of verregaande begeleiding nodig dat dit voor de leerkracht zonder extra hulpmiddelen moeilijk te realiseren valt. En die hulpmiddelen zijn er lang niet altijd. Je moet dan roeien met de riemen die je hebt, en dan weet je het al. Hoe goed je ook je best doet, de ouders van die 10%-kinderen zullen toch teleurgesteld zijn.

P.S: Ik ben benieuwd hoe andere leerkrachten en ouders over dit probleem denken. Je kunt reageren door op de knop Reacties onder dit weblog te klikken.
maandag 29 september 2003 @ 04:21:58


Reacties

Marieke @ zondag 4 januari 2004 - 16:17:06

Allereerst even mijn complimenten over je site, leuk gedaan en erg interessant. Ik ben afgelopen jaar (juni 2003) afgestudeerd en heb dit jaar dus voor het eerst een eigen klas, groep 7. Ja wat jij schreef dat is heel herkenbaar voor mij en dan heb ik maar een klas met 18 leerlingen. Het is een groep met 7 zittenblijvers dus het grootste gedeelte behoort eigenlijk al in groep 8 te zitten. Dat zegt natuurlijk wel iets over het niveau van deze groep. Dan heb ik een leerling met discalculie, twee leerlingen met dyslexie, een hoogbegaafde jongen, 2 zware ADHD leerlingen en 2 NT2 leerlingen. Het scheelt niet veel of ieder kind heeft een eigen handelingsplan. Klassikaal lesgeven is bijna niet mogelijk omdat ik moet differentiŽren op veel verschillende vlakken. Ik heb een klassenassistent die in een depressie zit en dus maar twee middagen per week in mijn klas is. Verder heeft de school geen remedial teacher dus dat betekent dat ik alle RT zelf moet geven. Nog even en ik haal mijn eerste jaar nog niet eens!! Nee hoor gelukkig heb ik geen moeilijke ouders en begrijpen ze mijn situatie heel goed. En doet de directie er alles aan om mij zo snel mogelijk een nieuwe klassenassistent te geven. Ik blijf rustig en sla me er wel doorheen en probeer zo veel mogelijk te genieten van mijn eerste eigen klas. Stage is niet te vergelijken met echt zelf een groep hebben. Nu kom je er eigenlijk pas achter wat een ontzettend mooi beroep het is. Het eerste jaar is zwaar, maar net zo leerzaam als alle 4 jaren samen van de pabo. Eindelijk ben je geen stagiaire meer, maar dť echte juf. Ik wens jou in je laatste jaar nog heel veel succes met je LIO en het afstuderen. Groetjes Marieke

Reageren

Vanwege spam-overlast kun je helaas niet meer reageren op mijn weblogs. Sorry :(.



Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer