Index  |   Lespraktijk  |   Praktisch  |   Achtergrondinfo  |   Thema's  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Praktisch

Hier vind je informatie en onderzoeken die ik tijdens mijn opleiding en in de praktijk heb geschreven, over allerlei praktische onderwerpen die je in de dagelijkse onderwijspraktijk tegen kunt komen.

Meester, ik hoor er niet bij
School hoort voor kinderen een plaats te zijn waar ze veilig dingen kunnen leren. Maar voor honderdduizenden kinderen is die veiligheid helemaal niet gewaarborgd. Zij worden gepest, vernederd en/of buitengesloten. Wat kun je als leerkracht doen om dit te bestrijden en, nog belangrijker, te voorkomen?
Document in PDF-formaat


Een goede sollicitatiebrief
Voordat je kunt beginnen als leerkracht, moet je natuurlijk eerst solliciteren. Voor veel aankomende leerkrachten een ware nachtmerrie. Want hoe kun je nou jezelf het beste aanprijzen? In dit verslag een aantal tips waar je op moet letten, als jij je kansen om uitgenodigd te worden voor een gesprek wilt vergroten.


De Speelklok
Een praktische tip voor iedereen die een stimulerend systeem van straffen en belonen nodig heeft. De Speelklok is een klok waarop de kinderen speelminuten kunnen verzamelen, die ze in kunnen wisselen tegen leuke dingen. Hoe dat precies werkt, lees je hier.


Reflecteren op je onderwijs
Reflecteren op je onderwijs is ťťn van de belangrijkste dingen om ervoor te zorgen dat jij je als leerkracht blijft ontwikkelen. Maar het is dan wel belangrijk dat je jezelf de juiste vragen stelt. Hoe je dit doet, en welke vragen je kunt stellen, lees je in dit artikeltje.


Niks aan de hand... of wel?
Dit artikel gaat over kinderen die al hun zorgen voor zichzelf houden. Ze proberen al hun problemen zelf op te lossen, en houden de schijn op dat er niks aan de hand is. Hoe kun je zulke niks-aan-de-hand kinderen herkennen, en hoe kun je ze het beste begeleiden?


Kinderen en spellingproblemen
Spellingproblemen bij kinderen kunnen een vicieuze cirkel veroorzaken. Het kind heeft moeite met spelling, maakt veel fouten en verliest de motivatie waardoor hij nůg meer fouten maakt. Bij de behandeling van spellingproblemen moet het terugwinnen van de motivatie daarom voorop staan. En daar heb ik wat op gevonden!
Document in PDF-formaat


Beelddenken bij kinderen
De meeste kinderen denken gewoon in woorden, zoals b-o-o-m en v-i-s. Maar sommige kinderen halen in plaats van het woord het beeld van die boom of vis voor de geest. Dat kan op school de nodige problemen geven. Lerares Carla Jaspers onderzocht deze materie, en geeft in dit artikel handreikingen om hiermee om te gaan in de klas.
Document in PDF-formaat


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer