Index  |   Lespraktijk  |   Praktisch  |   Achtergrondinfo  |   Thema's  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Print-vriendelijke paginaDe Speelklok

De Speelklok De Speelklok is een manier om kinderen te straffen of te belonen voor hun gedrag. Het principe is dat je zelf een klok maakt, met een beweegbare wijzers. Elke week begint de wijzer bovenaan, bij twaalf uur. Als jij vindt dat de kinderen goed gewerkt hebben, kun je ze belonen door de wijzer vooruit te schuiven, bijvoorbeeld 5 of 10 minuten verder. Op die manier kunnen de kinderen speelminuten verzamelen. Aan het eind van de week, op vrijdagmiddag, mogen ze dan zoveel minuten iets heel leuks doen.

Voorbeeld: ik heb begin dit jaar de speelklok in mijn LIO-klas geÔntroduceerd. Na de eerste werkles vond ik dat de kinderen goed gewerkt hadden, dus beloonde ik ze met 5 speelminuten. Later op de dag was ik weer tevreden, en kregen ze nog eens 10 speelminuten erbij. Op de eerste dag hadden ze dus al 15 speelminuten verzameld.

Uiteraard kan de wijzer ook terug, als de kinderen zich niet gedragen. Op dinsdag was mijn klasje erg onrustig, dus liep ik naar de speelklok en zette ik de wijzer 5 minuten terug, onder groot protest van de kinderen natuurlijk. Die dag werden er verder ook geen speelminuten verdiend.

Uiteindelijk aan het eind van de week waren er 25 speelminuten verdiend. Op vrijdagmiddag mochten de kinderen dan ook 25 minuten een videootje kijken.

Het systeem werkt goed. Op een gegeven moment hoef je alleen nog maar naar de speelklok te lopen, en dan hoor je de kinderen al zeggen: 'yes, we krijgen speelminuten!' of 'oh no, hij gaat de wijzer terugzetten... ssssttt!!!!'. Maar zoals met elke ordemaatregel moet ook de speelklok met mate gebruikt worden. Anders is de grap er een beetje vanaf, en wordt het te gewoon om nog indruk te maken.

Terug

Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer