Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ... | 20 | Volgende


Naam: lizette
Rekenen - Groep 3-4

in groep 4 hebben de leerlingen ook sommen met delen en tot hoeveel is dat ( 20 of 100) en de leerlingen hebben ook sommen met geld tellen tot hoeveel?

In groep 4 zijn het meestal sommen tot 100. Delen wordt alleen gedaan met getallen in de tafels die in groep 4 geleerd worden.



Naam:
Anders - Groep 7-8

hoj,
echt een hele goede site! maar ik heb nog een vraag. ik moet een les geven in groep 7 over gezond gedrag heb jij misschien tips voor een les? ook moet ik een les verkeer geven, heb je daar ook nog tips voor? ik zit in p2 en vindt het moeilijk iets leuks te bedenken.
groetjes

Hmm, je vraag is een beetje vaag, moet ik zeggen. Ik kan niet zo uit de lucht een goede GVO of Verkeersles bedenken: dan heb ik toch minimaal een onderwerp erbij nodig. Ik denk dat je het beste ideeŽn op kunt zoeken in een methode voor Gezond en Redzaam Gedrag en Verkeer. Daar vind je meestal genoeg ideeŽn in.



Naam: leyla
Anders - Groep 5-6

Ik ben 20 januari voor het laatst op mijn stageplek.
Alleen weet ik niet wat ik de kinderen als afscheid moet geven. Mijn begeleidster moet ik ook wat geven. Ik heb helemaal geen idee. En ik wil wat orgineels.
Heeft iemand een idee voor mij???????

Ik vind het altijd leuk om zelf dingen te maken. Voor mijn kinderen heb ik bijvoorbeeld op de computer kleine kaartjes gemaakt met een persoonlijke wens erop. Maar meestal sluit ik af met een speciale les, zoals lekkere hapjes klaarmaken in de klas of beschuit versieren. Dat vinden kinderen ook geweldig.

Wat voor je begeleidster misschien wel leuk is, is een plantje in een mooie vaas. Die vaas beschilder je met schoolbordverf, zodat ze hem als extra "schoolbord" kan gebruiken. Of versier een wijnglas met slingertjes en/of overgebleven kerstballen. Of een mooi versierd bewaardoosje... altijd handig voor de rommeltjes op het bureau.

Hopelijk heb ik je hiermee op ideeŽn gebracht.



Naam: Joanna
Anders - Groep 7-8

hallo,,
Ik loop satge in de groep 7/8 en ik moet binnenkort een activiteit met de groep gaan doen.
Helaas weet ik niet wat ik het beste met deze groep kan gaan doen..
Zou u me kunnen helpen..
alvast bedankt.. groetjes joanna

Als ik tussen de regels van jouw vraag doorlees, weet je wel een paar dingen, maar ben je bang dat zo'n groep 7-8 die dingen niet leuk gaat vinden. Een bovenbouwgroep heeft toch altijd wel het stempel van "negatief", "vinden niks leuk" etc. Dat is niet waar.

In de eerste plaats gaat het erom: kunnen ze er iets van leren? Die kinderen zitten op school en als uit zijn op iets leuks, dan gaan ze na schooltijd maar in de speeltuin spelen. Ook als ze iets niet leuk vinden, moeten ze gewoon meedoen en niet zeuren. Dat mag je ook van ze verlangen.

Wat bovenbouwkinderen wel leuk vinden, zijn de dingen die "anders dan de sleur" zijn. Proefjes, lessen uit de actualiteit, zelf dingen ontdekken... ze vinden het erg leuk. In mijn lesideeŽn voor groep 7-8 heb ik een aantal activiteiten staan die ik zelf in groep 6-7-8 heb gedaan. Die vonden de kinderen in ieder geval erg leuk. Wellicht staat daar iets voor je bij.



Naam: Corny
Geschiedenis - Groep 7-8

Hallo,
ik moet spreekwoorden verzinnen,
van ridders en kastelen.
(of wat er mee te maken heeft)
ik heb helemaal geen idee!
Willen jullie mij helpen?


- Iemand tegen zich in het harnas jagen
- Met open vizier
- Het strijdperk betreden
- Verschillende pijlen op zijn boog hebben
- Voor iemand in de bres springen (een bres is een gat in een vesting)
- De draak steken met iets (verwijst naar Sint Joris en de draak)
- Iemand de handschoen toewerpen (een ridder daagde een andere ridder uit door de handschoen toe te werpen)
- Het heft in handen nemen (het heft is het 'handvat' van een zwaard)
- Kleur bekennen (een ridder droeg de kleuren van zijn heer)
- Het spits afbijten (verwijst naar de eerste die op de punt van een lans of zwaard inliep om de anderen te beschermen)



Naam: Jennifer
Aardrijkskunde - Groep 7-8

Hoe komen ze aan de gegevens voor het maken van een atlas? Bijvoorbeeld de diepte van de zeeen en de hoogte van bergen.

Hallo Jennifer. Bij het maken van een atlas worden tegenwoordig satellieten, die in de ruimte zweven, gebruikt. Hiermee kunnen ze van heel grote hoogte foto's maken van de aarde en met een computer maken ze hier dan kaarten van. De diepte van een zee meten ze volgens mij met radargolven. Ze sturen dan een radarsignaal van de oppervlakte naar beneden, en dan wachten ze hoelang het duurt voordat het teruggekaatst wordt. Op die manier kunnen ze uitrekenen hoe diep de zee is, omdat het algemeen bekend is dat geluid een snelheid van ongeveer 300 meter per seconde heeft. Volgens mij wordt de hoogte van bergen ook op een dergelijke manier gemeten.



Naam: Ebru
Rekenen - Groep 7-8

Hoi meester Geoffrey,
Vanuit mijn opleiding moet ik een lessenserie maken vanuit een thema. De lessen moeten samen hangen. Het gaat om de volgende vakken: aardrijkskunde, natuuronderwijs, geschiedenis, rekenen, taal, beeldend en een excursie eventueel. Heb je tips voor mij? De uitgewerkte vakken moeten ook met elkaar te maken hebben. Alvast bedankt voor de moeite!

Dag Ebru. Mijn tip is: verdiep je in het fenomeen 'verhalend ontwerpen'. Hiermee kun je een project maken waarin alle lessen in dienst staan van een verhaallijn. Op die manier weet je zeker dat alle lessen met elkaar in verband staan. In jouw geval kun je denken aan een verhalend ontwerp rondom het bos, de duinen etc.

Ik heb zelf een verhalend ontwerp bij "thema's en projecten" staan. Op verhalendontwerpen.nl kun je meer ideeŽn vinden.



Naam: Marieke
Geschiedenis - Groep 5-6

Hallo!

Ik begin, of beter gezegd, wil beginnen met een verhalend ontwerp over ridders. Ideeen zijn er wel(hoewel ik altijd opensta voor meer :-).
waar ik nu mee worstel, is het begin; een verhaal, de opzet en de indeling van de activteiten.
Heb jij veel ervaring met verhalend ontwerpen? kun je vanuit die ervaring tips kwijt wat betreft de organisatie, verloop etc?
Ik lees het wel!

groetjes,

Hallo Marieke. In mijn lesideeŽn bij thema's en projecten staat een opzet voor een verhalend ontwerp rondon het strand en pesten. Dit is helemaal uitgewerkt. Misschien dat je hier wat aan hebt om jouw eigen ontwerp op te stellen.



Naam: Sandra
Rekenen - Groep 3-4

Hoi!

Weet jij misschien het liedje dat je kunt gebruiken om de tafels in groep 4 op een leuke manier te herhalen?

Groetjes, Sandra

Jazeker. Download dit bestand maar eens: 't Is een makkie - de tafels 1 tot 10



Naam: bobo
Beeldende Vorming - Groep 1-2

hoe moet ik kinderen leren plakken?


Het makkelijkste is denk ik om te beginnen met grote vormen die de kinderen "in moeten kleuren" met papiersnippers. Hierbij gebruiken ze plaksel en een kwastje. Ik denk niet dat kinderen hierbij echt een probleem zullen hebben. Het enige wat je ze goed duidelijk moet maken is dat ze hun kwastje eerst aan de rand van het potje afvegen voor ze de lijm op het papier smeren, anders krijg je van die grote klodders.



Pagina: Vorige | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ... | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer