Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | ... | 20 | Volgende


Naam: Stefanie
Aardrijkskunde - Groep 3-4

Hoi hoi!

Ik loop nu stage in groep 3 en ik moet een aardrijkskunde les geven. Ik vind het erg lastig om iets te verzinnen. Weet jij misschien nog iets?

Groetjes

Hallo Stefanie. Wellicht kun je in groep 3 denken aan het maken van een huis met schoenendozen. Dit kunnen de kinderen in groepjes doen. Als dit klaar is, moeten de kinderen het huis van bovenaf tekenen met de kamers erin. Iets in de geest van "voorbereidende kaartvaardigheid" of iets dergelijks.

Ik raad je aan om even in de bieb van de PABO te snuffelen in ideeŽnboeken voor de onderbouw. Ik zou momenteel zelf niet echt een ander idee weten.



Naam: M. Warring
Rekenen - Anders

Mijn vraag luidt: wat is nu precies een leerlijn? Ik wil namelijk graag te weten komen hoe de leerlijn(en) voor het vak rekenen, gedurende de basisschoolperiode.

Een leerlijn is de weg die kinderen afleggen om zich een bepaalde handeling eigen te maken. Er is dan ook geen leerlijn voor het vak rekenen zelf, maar wel voor de verschillende rekenbewerkingen.

Er is bijvoorbeeld een leerlijn voor het onderdeel "procenten". Eerst moeten de leerlingen weten wat procenten zijn. Vervolgens visualiseren ze procenten door bijvoorbeeld 50% van een strook of een cirkel te kleuren. En zo gaat het door tot kinderen eenvoudig 73% van 400 euro kunnen uitrekenen.

Als je op zoek bent naar leerlijnen voor rekenen, dan raad ik je de boeken "Jonge kinderen leren rekenen" en "Kinderen leren rekenen" aan. Deze zijn beide geschreven door het TAL-team.



Naam: Jan Post
Taal - Groep 7-8

Beste meester geoffrey,

Ik moet een les geven over spreekwoorden in groep zeven. zelf zat ik te denken aan plaatjes zodat daar de kinderen een spreekwoord bij kunnen bedenken, of de klas in groepjes verdelen, en welk groepje de meeste spreekwoorden kan bedenken met een dieren naam heeft gewonnen.

Heeft u nog een leuk lesidee over spreekwoorden? Ik moet er namelijk 2 geven.

Weet u misschien ook waar ik materialen kan vinden voor zo'n les?

tzou leuk zijn als u wat weet.

alvast bedankt

In afwachting op u reactie.

Jan

Hallo Jan. Jouw idee is een spreekwoord bedenken bij een plaatje. Waarom doe je dat niet andersom: laat de kinderen zelf een tekening maken bij een spreekwoord. Met die tekeningen kun je na afloop een raadspelletje doen. Of: laat de kinderen een spreekwoord uitbeelden... of er een toneelstukje omheen maken.



Naam: lizette
Anders - Groep 1-2

hoe kan ik een les goed uitleggen zodat elk kind het begrijpt?

Dag Lizette. Wist ik het maar, dan zou geen enkel kind ooit nog onvoldoendes halen :-)!

Je moet helemaal niet proberen om het "goed uit te leggen zodat elk kind het begrijpt". Wat je moet doen is je les zo uitleggen dat elk kind aan de slag kan met de verwerking. Zorg er dus voor dat de kinderen weten wat ze moeten doen, wat ze daarvoor nodig hebben en waar ze rekening mee moeten houden.

Voorbeeld: ik geef een les over breuken, waarbij het de bedoeling is dat kinderen een breuk inkleuren in een breukencirkel. Wat ik dan als eerste doe is: ik vertel eerst wat we eerder al behandeld hebben, bijvoorbeeld met pannenkoeken of pizza's verdelen. Ik laat een paar kinderen zo'n breukencirkel op het bord verdelen. Daarna bespreek ik de opdrachten in het werkboek.
Als ik dit gedaan heb, kunnen de meeste kinderen aan de slag. Met een klein groepje kinderen dat nog wat extra uitleg nodig heeft ga ik dan apart zitten om nog wat meer te oefenen.

Hou dus met de volgende dingen rekening:
- zorg dat je zťlf heel goed weet wat de kinderen moeten gaan doen en wat ze daarvoor aan kennis of materiaal nodig hebben;
- stel jezelf als doel dat de kinderen bij de instructie voldoende handvatten krijgen om de verwerking te kunnen maken;
- zorg dat je van tevoren weet welke kinderen moeite gaan hebben met de stof;
- zorg dat je tijd inplant om deze kinderen extra te ondersteunen;

Je kunt een les nooit zo uitleggen dat elk kind het begrijpt. Maar met bovenstaande tips kom je een heel eind.



Naam: maxim
Anders - Groep 3-4

goe stapt de sint op het dak zonder er afte valen

Tja, beste Maxim... sommige dingen in het leven zullen wel altijd een raadsel blijven.



Naam: irene
Geschiedenis - Groep 1-2

Hoe waren de winkels 100 jaar geleden?

al vast bedankt


Ik heb daar wel wat stencils over, Irene. Kijk hier maar eens!



Naam: Ferry van Gelderen
Rekenen - Groep 3-4

hoe bereken ik 21 are

1 are is 10 meter lang en 10 meter breed. Oftewel: 10m x 10m = 100 m≤.

Dus: als 1 are = 100 m≤, dan is 21 are.... juist, 21 keer zoveel!



Naam: Joyce
Bewegingsonderwijs - Groep 3-4

Hoi,
ik moet een lessenserie geven van bewegingsonderwijs in groep 3...Heb jij misschien nog ideeen?Alvast bedankt..
Groetjes Joyce

Het beste idee: kijk even naar de leerlijnen in BeWo-methodes en de verschillende oefen-niveaus die hierbij horen. Dan springen de ideeŽn voor lessenseries vanzelf wel in het oog.



Naam: Nienke
Rekenen - Anders

Hallo,

Ik ben een pabostudent en moet een les geven over referentiematen. Ik vind dit zelf erg moeilijk en vroeg mij af of jij een idee had.

alvast bedankt,

Nienke

Referentiematen zijn (voor zover ik begrepen heb) maten van voorwerpen die een vaste maat hebben. Je kunt met de kinderen onderzoeken welke vaste maten er zijn. Een lucifer is bijvoorbeeld ongeveer 5 centimeter lang. Hoe lang is de duim van de kinderen? Of een nieuw potlood? Als je die maten weet, kun je die gebruiken als referentiematen om andere dingen te meten. Een rekenboek is bijvoorbeeld 6 lucifers lang en breed, of zoiets.

Hoe kun je dit in een les verwerken? Simpel: laat kinderen eigen liniaals maken met de referentiematen. Geef ze een strook papier van een meter en laat ze die verdelen in stukken gebaseerd op de referentiematen. Zo krijg je bijvoorbeeld een lucifer-liniaal, of een duimen-liniaal. Hiermee kunnen de kinderen metingen gaan doen: hoeveel duim is het schoolbord? Hoeveel lucifers is de deur lang?

Ik hoop dat je hiermee wat inspiratie hebt gekregen. Succes!



Naam: kjell
Bewegingsonderwijs - Anders

ik volg de opleiding bewegingsrecreatie en moet drie of vier muziekspelen geven die niet echt op aerobics lijken. Ik moet ook trachten zo origineel mogelijk te zijn , dus stoelendans enz is al afgeschreven...misschien heb jij leuke ideeen?


Ik weet nog wel een les waarbij leerlingen kriskras op de maat van de muziek moeten overlopen. Je hebt dan vier pilonnen die in een groot vierkant zijn opgesteld (op elk van de hoekpunten 1 pilon). De kinderen stellen zich op in twee rijen achter twee pilonnen die naast elkaar staan. Als de muziek begint tel jij af "1, 2, 3, 4, start!" De voorste twee kinderen moeten dan kruislings oversteken naar de pilon aan de overkant.

In het midden zullen ze elkaar tegenkomen. Het doel is dus dat ze elkaar dusdanig weten te passeren dat ze allebei toch wel goed door kunnen lopen. Ze zullen dus van tevoren hun tempo aan moeten passen. Als ze bij de andere pilon zijn, gaan ze daar in een rijtje zitten.

Als dit goed gaat, kun je dit ook proberen met vier kinderen tegelijk. Okee, het is een beetje lastig uit te leggen maar dit spel staat ook ergens in de BeWo-literatuur.



Pagina: Vorige | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | ... | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer