Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk Lesideeën Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn Ideeënregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Volgende


Naam: Michelle
Kring - Groep 7-8

Anders - Groep 7-8

Heey Meester,

Ik heb een vraagje: heb jij misschien een idee voor een leuke filosofieles voor groep 7.

Alvast bedankt.
Groetjes Michelle.

Heey Michelle. Sorry, filosofie is voor mij geen vak. Oh, ik doe er best weleens aan hoor, maar niet gestructureerd. Soms doe ik een b.v. een lesje over het menselijk lichaam, en dan komt ineens de vraag "hoe zou dat nou kunnen... dat dat allemaal zo perfect werk, dat lichaam van ons?" En dat is dan weer aanleiding voor een kleine filosofieronde.

Ik vind filosofie dus een incidenteel vak, en als ik er met mijn klas echt voor moest gaan zitten om na te denken over diepzinnige zaken, komt er bij mij toch niks uit. Ik behandel filosofie dus eigenlijk alleen maar als er aanleiding toe is, en verder niet. Ik vrees dat ik je dan ook geen voorbeeld kan geven van een leuke les.



Naam: Wieke
Rekenen - Groep 7-8

Ik zoek lessen over procenten. Ik hoop dat je mij er mee kunt helpen, want heb nog niet veel informatie en lessen gevonden
BVD
Wieke

Hoi Wieke. Waarom zoeken als je ze zelf kunt bedenken? Maak een lijst met álle situaties waarin procenten gebruikt worden, en ga zo'n situatie eens uitdiepen met je klas. Bijvoorbeeld: 10% korting. 50% van de Nederlanders is het oneens met het kabinet. Het werk is al voor 40% klaar. Dan moet het toch niet al te moeilijk zijn om iets te verzinnen?

Okee, wil je écht een voorbeeld van een les? Ken je het programma "5 tegen 5" van Peter Jan Rens? Het kwam een hele tijd geleden op de buis. Hierin werden aan mensen vragen gesteld, en het ging er dan om hoeveel % een bepaald antwoord gaf. Als de vraag was "Noem een sprookje", dan noemde 25% meteen "Sneeuwwitje". De kandidaten moesten dan raden welke sprookjes de hoogste aantal procenten hadden. Volgens mij kun je zo'n spel prima in de klas spelen om het begrip "procenten" echt duidelijk te maken.



Naam: anne marie
Sociaal-emotionele vorming - Groep 1-2

Hallo Geoffrey,

voor mijn groep ben ik op zoek naar afbeeldingen/tekeningen, waarop de kleuters kunnen zien /herinnert kunnen worden welke regel s er in de groep zijn, zoals b.v. samen spelen, samen delen, als iemand praat er niet door heen praten etc.
als je mij er aan kunt helpen waar ik die kan vinden dan zou ik dat heel fijn vinden. bij voorbaat al bedankt voor de moeite, groetjes anne marie

Hoi Anne Marie. Ik heb geen idee of die kaarten er wel of niet zijn. Ik zou ze gewoon zelf maken, ben je sneller klaar dan wanneer je dagenlang aan het zoeken bent. Volgens mij kan iedereen goed genoeg tekenen om zo'n regel duidelijk weer te geven op zo'n afbeelding. :-)



Naam: Juf Lieke
Anders - Groep 7-8

Hoi Hoi

in mijn klas is de Juf de volgende week voor de laatste keer in de klas, zij is ontslagen, mijn mentor en ik (ik ben de stagiaire) zijn nu op zoek naar een leuk knutselwerkje dat we de kinderen kunnen laten maken, we willen in ieder geval een klassenfoto maken maar verder hebben we nog geen idee.
Heeft iemand misschien een idee???

groetjes
Lieke

Ik neem aan dat dit gebeuren al lang en breed voorbij is (ik zei al in mijn inleiding: een vraag stellen is geen garantie voor een snel antwoord), maar ik moest wel lachen toen ik het las. "Zij is ontslagen"... beetje delicaat om zo eruit te gooien ;-).

Ik weet niet wat jullie uiteindelijk bedacht hebben, maar als jullie toch met foto's bezig zijn is een leuk fotolijstje wel aardig. Laat de kinderen op A5-karton een pasfoto plakken met een persoonlijke wens en heel mooie versiering. Vervolgens kun je van dozenkarton een mooi fotolijstje maken waar je dat foto-kartonnetje in kunt zetten. Dan heb je best wel iets aardigs als afscheid, toch?



Naam: anneli
Anders - Groep 7-8

ik loop stage in een groep 7/8 en ik heb een probleempje... Ik moet een les geven van verkeer over de verkeersregels en de schoolomgeving... Het probleem is alleen dat ik niet goed weet waar ik moet beginnen en wat ik moet doen.... Kunt u mij op weg helpen? alvast bedankt!
anneli

Dag Anneli. Verkeersregels en de schoolomgeving... dat betekent in de regel: jassen aan en naar buiten! Mijn idee is: bespreek samen met de kinderen of er in de buurt een gevaarlijk kruispunt is, waarbij je de regels goed moet weten. Eerst bespreek je in de klas wat de regels bij dat kruispunt zijn, en vervolgens ga je daar bij dat kruispunt observeren of verkeersdeelnemers zich wel goed aan de regels houden. Welke overtredingen zie je? Hoe zou dat komen? Hoe vaak komen er overtredingen voor? Hoe kan de situatie duidelijker gemaakt worden? Nou, volgens mij heb je dan al een aardig idee te pakken, nietwaar?



Naam: Marjolein
Anders - Groep 1-2

Hallo,

Ik loop stage in groep 1/2 en ga de kleuters leren veter strikken. Er moet een soort versje over zijn, maar ik kan die niet vinden. Je hebt er ook een om een sjaal te leren strikken. Die gaat als volgt: Maak een indianentent, de indiaan gaat naar binnen en de tent stort in. Er moet ook zoiets bestaan om te leren veterstrikken. Ken jij toevallig dit versje?

Groetjes Marjolein

Om eerlijk te zijn komt dit me niet bekend voor. Er zijn wel een hoop andere versjes over veters strikken, en even zoeken op Google doet wonderen, maar iets over een indianentent... nee, daar heb ik nog nooit van gehoord. Sorry.



Naam: Debby
Sociaal-emotionele vorming - Anders

Hallo,

Het was de allereerste keer dat ik je site bezocht, maar ik weet zeker dat het niet de laatste maal zal zijn! Toffe site. Ik zit met een probleempje. We moeten een week uitwerken rond andere gezinsvormen.
Ik heb nu al het één en ander bedacht, maar ik vind het zo moeilijk om een toffe verwerking te vinden voor 'éénoudergezinnen'. Ik hoop echt dat u me kan helpen...

Dank je van op voorhand...

Eénoudergezinnen, da's inderdaad een lastige. Denk eens aan een verhaaltje over een alleenstaande moeder en haar dochter. De dochter is boos omdat ze voor haar moeder de hele tijd klusjes moet doen. Maar haar moeder moet de hele dag werken en ook nog eens een huishouden draaien. Ze kan dus alle hulp gebruiken en vindt dat haar dochter dus ook mee moet helpen.
Dit kun je als uitgangspunt nemen voor een interessant gesprek. Je kunt bijvoorbeeld vragen wat ouders allemaal in huis doen. Waarom zou dat extra moeilijk zijn voor een alleenstaande ouder? Wie heeft er in deze discussie gelijk: de moeder of de dochter?
Als verwerking zou je het verhaal kunnen laten herschrijven. Jij hebt het bijvoorbeeld vanuit het standpunt van de dochter verteld, laat de kinderen het eens vanuit het standpunt van de moeder vertellen. Moeder komt 's avonds thuis na een lange dag werk, en ziet haar dochter op de bank hangen terwijl er nog van alles moet gebeuren. Hoe zou de moeder zich voelen?

Het kan zijn dat je met dit idee wel weer iets teveel focust op de problemen van een eenoudergezin, maar het is een idee. Sowieso is dit bestemd voor een bovenbouwgroep... jongere kinderen vinden het moeilijk zich te verplaatsen in grote mensen.



Naam: Natalie Holsteens
Taal - Groep 5-6

Ik ben op zoek naar een leerlijn van stellen voor groep 5 en 6.

Sorry, hier kan ik je niet aan helpen. Losse lesideetjes kun je bij "lesideeën" vinden, maar het maken van een leerlijn is een opdracht waar je heel veel van leert. Ik vind dat je zo'n opdracht gewoon zelf moet doen.



Naam: marja
Beeldende Vorming - Anders

hoi, ik zit nog op school en moet nu activiteiten verzinnen met leerdoelen, weet jij misschien nog wat activiteiten met doelen, bedankt,


Beste Marja. Om je maar meteen wakker te schudden: élke activiteit heeft een leerdoel. Als je 's middags tegen de kinderen zegt "goh, zullen we eens een sneeuwpop van papier-maché knutselen?", dan moet jij precies kunnen verantwoorden wat de kinderen van zo'n opdracht leren (in dit geval dus het maken van een vorm uit samengestelde - ronde - vormen, die op hun beurt weer gevormd worden met papier-maché). Ik denk dat jij je in het kader van beeldende vorming (daar gaat het om, toch?) echt moet verdiepen in de verschillende domeinen: kleur, vorm, licht, compositie en textuur. Als je weet welke verschillende aspecten bij deze domeinen horen, is het makkelijk om deze om te zetten in leerdoelen. Vraag op de PABO eens of ze hier meer theorie over kunnen geven.



Naam: Fieke
Rekenen - Groep 3-4

Hallo,
ik ben bezig met een kind uit groep 3 dat niet goed kan synchroon tellen...ik kan hier vrij weinig over vinden. hoe kan ik dit het beste met haar oefenen?
groetjes

Hoi Fieke. Het boek dat je zoekt heet "Jonge kinderen leren rekenen", van het Tal Team. Hierin vind je tal van oefeningetjes die je met dat kind kunt doen. Eén oefeningetje kan ik je wel voorschieten: neem een blikje met dropjes, leg alle dropjes op tafel en doe ze één voor één weer terug terwijl je telt. Dus: 1, 2, 3, 4. Daarna stop je en je doet de deksel erop. Je vraagt: hoeveel dropjes zitten er nu in het blikje? Daarna ga je verder met dropjes terugdoen, en het kind moet doortellen. Steeds weer is de centrale vraag: hoeveel dropjes zitten er nu in? Je kunt ook bijvoorbeeld twee dropjes weer uit het blikje halen. Hoeveel zitten er dan nog in? Enzovoorts.



Pagina: Vorige | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer