Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Volgende


Naam: Evelien
Taal - Groep 5-6

Ik wil met de kinderen een dictee gaan doen a.d.h.v een verhaal, in dat verhaal wil ik moeilijke woorden bewerken. Mijn vraag aan jouw, welke woorden kan ik voor groep 6 gebruiken.
Alvast heel dankjewel



Welke woorden je voor een dictee in groep 6 kunt gebruiken? Wel, voor jouw genoegen heb ik een volledige lijst samengesteld van woorden die je volgens de methode Taal Actief kunt gebruiken in groep 6. Zie deze link.



Naam: anoniem
Godsdienst - Groep 1-2

beste,

Ik studeer voor kleuteronderwijzeres en moet op mijn stage een bijbelverhaal vertellen. Dit is niet al te duidelijk uit gelegd in de les godsdienst. Nu is mijn vraag of u mij geen tips of uitleg kan geven hoe ik dit het beste doe bij kleuters?




Een verhaal vertellen bij kleuters gaat altijd uit van het principe van herkenbaarheid. Je moet ervoor zorgen dat het verhaal te volgen is voor kinderen, en dat zij zich kunnen identificeren met de personages. Kies dus een verhaal uit de bijbel waarin veel dingen gebeuren, en niet waarin veel dingen gezegd worden. Het verhaal van het gouden kalf is bijvoorbeeld heel geschikt. Je kunt dan vertellen dat Mozes zijn volk door de woestijn uit Egypte leidde, en dat hij toen de berg op ging om met God te praten. Daarna gingen de mensen elke dag kijken of hij er al aankwam, maar hij kwam steeds niet. Hier kun je dus veel herhaling gebruiken. En als je heel lang moet wachten, dat weten kleuters ook, dan word je ongeduldig en ongerust. En dan wil je zekerheid. De mensen maakten dus het gouden kalf. Maar toen deden ze net alsof alleen sterke, jonge mensen bij het kalf hoorden, en de zwakke mensen hoorden er dus niet bij. Toen kwam Mozes eindelijk terug en hij was zo boos dat hij het kalf aan stukken sloeg.

Het gaat er dus om dat je de hoofdlijn van het verhaal verteld, en vereenvoudigd voor kinderen. Het is niet makkelijk, maar het gaat je vast lukken.



Naam: Marijke
Natuuronderwijs - Groep 7-8

He Geoffrey!
Goede site hoor, heb er erg veel aan!
Maar, ik heb een vraagje, heb jij een idee voor een natuurpad?! Maakt niet uit welke klas! We moeten er een maken voor de Pabo, maar hebben geen idee, wat we er mee moeten!
Alvast bedankt!
Groetjes Marijke!

Hoi Marijke. In het "Vier seizoenen boek" (uit m'n hoofd... weet ik niet zeker) staat een voorbeeld van een Kabouterpad dat je met kleuters kunt doen. Het idee is om een route te volgen en dat er dan op die route kaartjes hangen met leuke opdrachten. Bijvoorbeeld bij een omgevallen boomstam: tel de jaarringen, want dan kun je zien hoe oud de boom is. Of bij een vijver: kies een eendje, geef hem een naam en maak er een tekening van. Als je even door de natuurmethodes spit, zul je vast wel genoeg andere ideeŽn tegenkomen. Denk er wel aan dat je het dan ook echt in een kabouterjasje steekt (met mutsen, kabouters op de kaartjes etc.). Succes!



Naam: Michelle
Anders - Groep 7-8

Heey Meester,

Ik heb een vraagje: heb jij misschien een idee voor een leuke verkeersles voor groep 7. Er is op mijn stageschool geen methode aanwezif, dus ik moet zelf iets bedenken. Ik heb op internet al leuke ideeŽn gevonden voor een verkeersles, maar bij al deze lessen moeten de kinderen met de computer werken. Dit kan in mijn stageklas niet, want ik heb een groep van 35 kinderen.

Alvast bedankt.
Groetjes Michelle.


Wat mij wel leuk lijkt is dat je met die hele klas naar de speelzaal gaat (in de klas heb je waarschijnlijk niet genoeg ruimte), en dat je daar allerlei verkeerssituaties gaat herhalen. Een soort "weet je nog?" les dus. Je kunt van tevoren met de kinderen verkeersborden maken die je daarbij kunt gebruiken. Wijs maar steeds gewoon een aantal kinderen aan die een situatie gaan naspelen. Eťn kind is de auto, het andere kind de fietser, weer een ander kind een voetganger. Wie heeft de voorrang in een bepaalde situatie?
Natuurlijk moet je de toeschouwers hier ook bij betrekken. Laat hen maar de "jury" zijn, en commentaar geven op wat ze zien. Doen de spelers het goed en houden ze zich aan de geleerde regels? Maak het vooral zo interessant mogelijk, bijvoorbeeld ook met leuke bordjes die de kinderen om hun nek hangen om aan te geven dat ze een auto zijn ofzo. Veel plezier!



Naam: Mariken
Sociaal-emotionele vorming - Groep 5-6

Hai Geoffrey,
Fijn dat je me door middel van je site al op een aantal leuke ideeŽn voor lessen hebt gebracht!
Ik ben Pabo-student en hard op zoek naar een idee voor een opdracht voor sociaal-emotionele vorming. Het is de bedoeling dat we een klein doosje maken, iets dat kant en klaar is om door ons (als juffen en meesters!) straks te gebruiken.
Ik heb echt geen idee wat ik in een doosje zou kunnen stoppen, misschien kun jij me een beetje op weg helpen?
Heel erg bedankt, Groetjes Mariken

Toevallig kreeg ik van ťťn van mijn bezoekers, Troel, een heel goed antwoord op jouw vraag: "Ik heb daar vorig jaar in mijn stagegroep 6 heel wat aandacht aan besteed en wat wij voornamelijk gebruikten waren kleine spelletjes die je makkelijk tussendoor kon doen. Een erg leuk spel is bijvoorbeeld het "ik ga op reis en ik neem mee" en dan in plaats van alleen maar onthouden, ook uitbeelden. Zo moet je een hele rij uitbeelden. Misschien een idee?"
Ik wil daar zelf aan toevoegen dat vooral drama-activiteiten heel goed zijn om de sociaal-emotionele vorming te stimuleren. Psychiatertje, het aanbelspel, improviseren, etc. Ik denk dat je het dus vooral moet zoeken in kleine, leuke spelletjes die sfeerbevorderend zijn. Zoek eens in dramamethodes, volgens mij kun je dan heel wat vinden.



Naam: hanan
Taal - Groep 1-2

heb je toevallig les ideeen bij het thema huis en als onderwerp:verhuizen

Wel, bij mijn lesideeŽn voor groep 5/6 staat een les over "zou ik daar willen wonen?". Misschien heb je daar wat aan. En verder: maak mooie verhuiskaarten met de kids, laat ze een dwarsdoorsnede maken van hun droomhuis, maak droomhuizen van kosteloos materiaal (eventueel in groepjes), laat de kinderen een zelfgemaakt boekje maken "Hoe overleef ik een verhuizing?"... een soort handleiding over wat er allemaal moet gebeuren als je gaat verhuizen. Dat soort dingen :-).



Naam: Rosanne
Taal - Groep 7-8

Hallo hallo,

Kijk inmiddels scheel van het zoeken op het net naar een leerlijn stellen (groep 3 t/m 8). Heb jij met jouw schat aan kennis misschien enig idee waar ik die vandaan kan halen? Alvast onwijs bedankt!!!

Groetjes,
Rosanne

p.s. Moooooie site!!!

Bedankt voor je aardige woorden over mijn site. Wat betreft een leerlijn stellen: pak een willekeurige taalmethode erbij, begin in de handleiding van groep 3 en kijk wat ze daar aan stellen doen. Vervolgens neem je groep 4, groep 5 etc. tot groep 8. Dat is de manier om leerlijnen te onderzoeken, en volgens mij heb je dat sneller voor elkaar dan dat je op internet andermans werk gaat opzoeken. LesideeŽn bieden veel leerkrachten graag aan, maar complete leerlijnen... daar zul je toch zelf even wat werk in moeten stoppen, vrees ik ;-).



Naam: najima
Rekenen - Groep 5-6

hai ik had even een vraagje. Heb je misschien een leuk ideetje voor een praatplaat voor groep 6 die ook nog met rekenen te maken heeft het liefst met breuken.

alvast bedankt groetjes nina

Klinkt als een vergezochte stageopdracht. Ik ben zelf niet zo'n fan van zulke opdrachten... "praatplaat die met rekenen te maken heeft", krijg je weer dat geforceerde als je zo'n opdracht uit probeert te voeren.
Praatplaten vind ik heel leuk, maar dan vooral als start van een goede discussie. De praatplaten van de methode "Foto's kijken, foto's kijken" vind ik erg mooi. De meeste PABO's hebben deze methode wel in hun bibliotheek. Je kunt de foto's (die op A4-formaat zijn) prachtig kopiŽren in A3-formaat. Misschien dat er een foto tussenzit die je inspireert voor zo'n opdracht. Succes!



Naam: martine
Beeldende Vorming - Groep 5-6

Heb je nog ideeen voor het thema kunst?

Thema kunst? Kijk eens hier en hier. Dat zijn alvast twee ideeŽn die je zo kunt gebruiken :-).



Naam: charlotte huysegems
Muziek - Groep 7-8

ik wil leuke tip voor een mooi liedje

Wel, je zou misschien eens een kijkje kunnen nemen in mijn liedjes-sectie? :-)



Pagina: Vorige | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer