Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Volgende


Naam: Ruud
Muziek - Groep 7-8

Hey Geoffrey, ik was even op zoek naar wat 'tijd over materiaal', je kent ze wel... Het 'one-two-three-four' is daarvoor echt een hele toffe. Ik ga het morgen maar s proberen met de kids van groep 7. Zal nog best moeilijk zijn maar ben heel benieuwd! Thanx 4 the tip!

Ja, 'tussendoortjes' zijn altijd leuk om te gebruiken. One-two-three is inderdaad echt geslaagd, alleen moet je daar wel minimaal 15 ŗ 20 minuten voor uittrekken hoor. In mijn groep 6-7 ging het prima en waren de kinderen heel enthousiast. Wat verder ook altijd leuke tussendoortjes zijn, zijn de 24-game spelletjes, waarbij je met 4 getallen 24 moet maken door optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Tip: check www.onderwijz.nl eens... da's de expert op het gebied van tussendoortjes ;-).



Naam: Maaike
Rekenen - Groep 5-6

Een leuk idee, ik moet een les geven over een rekenkundig onderwerp!! Het is voor een groep 6!
Ik hoop dat je een ideetje hebt.

Alvast bedankt

groetjes

Hoi Maaike. Om eerlijk te zijn vraag ik me af waarom het zo moeilijk is om hierbij een ideetje te verzinnen. Eigenlijk kun je Šlles om je heen gebruiken (misbruiken ;-)) als rekenkundig onderwerp. Neem bijvoorbeeld een winkelcentrum! Maak van tevoren een plattegrond van een nieuw te bouwen winkelcentrum op ruitjespapier en kopieer dit voor alle kids. Alleen de buitenmuren zijn aangegeven, en een wandelpad dat door het winkelcentrum loopt. De winkels mogen de kinderen zelf intekenen. Ga maar uit van een verdeling van 1m≤ per ruitje. Nu heb je een lijst van winkels die graag ruimte willen huren. C&A huurt 50m≤, Free Record Shop 25m≤, enzovoorts. De kinderen moeten deze winkels dan zo goed mogelijk een plaats geven in dat winkelcentrum.
Als extra eis kun je ook nog zeggen dat de winkels niet teveel concurrentie van elkaar willen hebben. Dus niet twee modezaken vlak bij elkaar in de buurt!
Nu ja, het idee zul je wel begrijpen denk ik. Met zo'n opdracht ben je op een uiterst realistische manier bezig met het rekenkundige onderwerp oppervlakte. Nou, en zo zijn er nog wel honderden dingen te bedenkenom met rekenen bezig te zijn ;-).



Naam: Maaike
Anders - Groep 7-8

Echt heel leuk deze site, ik heb er heel aan. Leuke ideeen en veel leuke werkbladen.

Dankjewel!!
Groetjes

Thanks! We doen ons best ;-).



Naam: laura
Aardrijkskunde - Groep 5-6

ik vind het een leuke site

Dank je wel, Laura. Zulke reacties vind ik altijd erg leuk om te krijgen!



Naam: bregje vd weijer
Anders - Groep 5-6

ik wil graag iets doen met lezen maar ik weet niet of het mag het gaat over boekbesprekingen want binnekort moeten wij dat al gaan doen

Hallo Bregje. Heb je lef of niet? Als je dat wel hebt: doe dan eens net alsof je de hoofdpersoon, of ťťn van de hoofdpersonen bent uit het boek dat je moet bespreken. Dan kun je echt binnenkomen van: "Mijn naam is Harry Potter. Ik dacht altijd dat ik gewoon een normale jongen was... totdat er iets fantastisch gebeurde!"

Succes verzekerd ;-)!



Naam: Hanneke
Aardrijkskunde - Groep 5-6

Hoi,

Ik ga maandag voor de vierde keer les geven en deze keer is het een les die ik zelf moet bedenken. Het is dus voor het eerst geen les uit de methode. Het maakt mijn stagementor niets uit wat het onderwerp is, het enige punt waar ik rekening mee moet houden is dat het drie kwartier moet duren. Ik zag nu jouw lesidee over verhuizen, en dat vind ik echt een geweldig leuk idee, juist voor deze kinderen. Mijn vraag is alleen (omdat ik nog helemaal niet ervaren ben en nog pas 4x heb lesgegeven), is deze les in drie kwartier te doen met leerlingen uit groep 5? Alvast bedankt voor je antwoord en het leuke idee!

Groetjes Hanneke

Hallo Hanneke. Spannend, zo'n eerste les. Natuurlijk is zo'n les over andere landschappen heel geschikt, maar is het niet de bedoeling dat je zelf iets bedenkt in plaats van een les van een website te plukken? Ik kan wel vertellen: dat geeft meer voldoening dan het geven van een les van iemand anders.
Maar dat is natuurlijk niet je vraag. Je vraag is hoe lang die les duurt. In principe moet het te doen zijn om die les in drie kwartier te doen. Ik zou gewoon niet Šlle landschappen bespreken, maar me beperken tot een stuk of vier. Zorg ervoor dat je het klassengesprek beperkt houdt tot een kwartiertje, zodat je nog een goed half uur over hebt voor de verwerking. Hierin kunnen de kinderen alleen of in groepen een tekening maken van ťťn van de landschappen. Laat ze daarbij niet alleen tekenen wat ze op de foto zien, maar ook wat er nog meer bijhoort. Kamelen in de woestijn, een aprŤs skihut in de Alpen, etc. Ik heb de opdracht zelf in groepen laten doen, en daar kwamen heel leuke dingen uit. Laat bij de nabespreking (laatste 5 minuten) van elk landschap dat behandeld is ťťn tekening zien.
Succes ermee! Het gaat je vast wel lukken!



Naam: Rebecca
Anders - Anders

Leuke site!

Ik heb geen vraag, eigenlijk meer een tip voor iedereen die vraagt om concrete lesideeen/invullingen: zoeken via Google levert echt heel veel resultaten op of in ieder geval verwijzingen naar relevante boeken, etc..
Ik ben ook verder gaan zoeken over hierogliefen en er is meer dan genoeg te vinden!!

Groetjes!

Hallo Rebecca! Hartstikke bedankt voor je goede tip! Hopelijk nemen veel mensen hem ter harte!



Naam: sofie
Rekenen - Groep 1-2

hoi

Ik heb even een vraagje. Ik doe nu mijn eerste jaar hogeschool kleuteronderwijs in BelgiŽ voor de les wiskunde moeten we een telspelletje maken voor kleuters via deze weg vraag ik om wat hulp omdat ik het zelf best wel een moeilijke opdracht vind. Ik hoop dat jij me verder kan helpen. Alvast bedankt
sofie

Hoi Sofie. Bij telspelletjes moet je altijd in de gaten houden op wat voor manier je met die kinderen wilt tellen. Wil je dat kinderen gewoon bezig zijn met cijfers opzeggen (akkoestisch tellen), moeten ze echt weten dat bij elk ding ťťn getal hoort (synchroon tellen) of moeten ze ook echt weten hoeveel het is (resultatief tellen)? Daar pas je je spel op aan.

Mijn eerste gedachte bij een resultatief telspel is een variant op Domino. Je maakt dan kaartjes met aan de ene kant een cijfer en aan de andere kant een aantal appels, ballen, speelgoedjes, etc. De kinderen zijn dan echt bezig met hoeveelheden tellen ťn koppelen aan een cijfer. Ik hoop dat je iets aan dit idee hebt.



Naam: elly vellema
Anders - Groep 5-6

hallo, ten eerste wil ik je complimenteren met een geweldige site. En ten tweede mijn vraag. Je hebt ook muziek op je site staan. Heb je ook een leuk lied voor Sint Maarten? Ik zou het zeer op prijs stellen als je ook het blad muziek erbij levert.

groeten elly

Hoi Elly. Ik heb dit jaar helaas geen tijd gehad om een paar Sint-Maarten liedjes te schrijven, maar als je bij Google zoekt op Sint Maarten mid dan zul je vast wel veel muziekjes kunnen vinden. Als je echt omhoog zit kun je zo'n midi-file die je vindt naar mij sturen, en dan kan ik er bladmuziek bij maken.



Naam: Inez
Rekenen - Groep 5-6

Hoi,
Als eerste wil ik laten weten dat dit een pracht van een website is en kan er veel uitleren.
Ik loop stage op de basisschool op de Antillen en moet voor muziek een lessenserie opstellen van 3 samenhangende lessen. Ik heb op dit moment helemaal geen ideetjes meer voor groep 6. Zou je graag daarmee kunnen helpen? De les op deze site over het stukje van Mozart en de stoomboot heb ik al eerder gegeven. Nogal wat veranderingen aangebracht, dus die kan niet nog eens een keer in dezelfde klas doen. Alvast bedankt!

Hoi Inez. Je zou de les over Sinterklaas en Mozart kunnen integreren in een lessenserie over klassieke muziek. Je eerste les heb je dan gehad, bij je tweede les zou je in een klassiek muziekstuk instrumenten kunnen onderscheiden, en je derde les zou bijvoorbeeld Het Carnaval der Dieren kunnen zijn (zie groep 7-8). Op die manier ben je vooral bezig met het luisteren naar muziek. Een ander idee dat hierbij aansluit is een les over "De schilderijententoonstelling" van Mussorgsky. Dan hoor je een klassiek muziekstuk en de kinderen moeten een tekening maken over wat ze daarbij voelen. Als je even op Google zoekt, vind je volgens mij ideeŽn zat. Succes!



Pagina: Vorige | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer