Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20


Naam: Stevie
Rekenen - Groep 5-6

Hallo Geoffrey,
Ik ben onderwijzer op de basisschool in St.Maarten en ben op zoek naar 5 remedieer aktiviteiten voor het onderdeel tafels van vermenigvuldigingen en delingen. Zou u mij daarmee alstublieft mee willen helpen?

Hey Stevie! In de rubriek werkbladen staat een werkblad voor Rekenschijven. Die zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken. Verder kun je de strategie van het halveren oefenen met de mop over "de dokter en de half-dove patiŽnt" (de patiŽnt zegt steeds de helft van wat de dokter zegt). Dan heb je ook nog tafelmemory... zoek sommen en antwoorden bij elkaar. Nou, dan heb je er al drie. De rest mag je zelf verzinnen, maar denk er goed aan wat je doel is: strategieŽn aanleren! Halveren, verdubbelen, ťťn keer erbij, ťťn keer eraf, etc.

Wat trouwens ook heel goed werkt om tafels aan te leren is een tafelblad meegeven aan de kinderen, met de opdracht om dit thuis in de WC op te hangen. Als je op de pot zit heb je toch niks te doen en gaat je blik automatisch naar die tafels. ;-)



Naam: Marielle
Rekenen - Groep 3-4

Hallo Geoffrey,
Ik zoek voor groep 4 t/m 6 twee leuke lesideetjes voor rekenen waarin differentiatie verwerkt is. Zou u mij graag kunnen helpen met een paar voorbeelden hoe ik differentiatie kan opbouwen in mijn lessen? Alvast hartelijk dank voor al uw moeite.

Hoi MariŽlle. DifferentiŽren is een mooi woord, maar moet niet als doel gebruikt worden. Je wilt dat kinderen iets leren, en de ideale situatie is natuurlijk als iedereen alles in ťťn keer snapt zodat je niet hoeft te differentiŽren. Wishful thinking.

In ieder geval: je zou eens een les over meten kunnen geven, waarbij de kinderen in groepjes de oppervlakte van tuintjes moeten berekenen. Een groepje dat niet zo sterk is, laat je de oppervlakte van tuintjes met rechte lijnen (rechthoeken, vierkanten, etc.). Groepjes die het wat beter oppakken kun je tuintjes met schuine lijnen erbij krijgen... die hebben dan wat meer uitdaging.
Of een les over schatten: je hebt een boek zonder paginanummers. Hoeveel pagina's heeft het ongeveer? En dan een extra differentieeropdracht voor de bollebozen: hoeveel pagina's zou je ongeveer nodig hebben als het boek 5 centimeter hoger was geweest?
Ik hoop dat ik je zo een heel klein beetje op het goede spoor heb gezet.



Naam: meester_pieter
Anders - Groep 3-4

Hallo,

Ik loop stage in een groep 3/4 combinatie en nou is 1 van mijn opdrachten het ontwerpen van een zelfstandig leermiddel. heeft er iemand ideetjes? je kan altijd mailen! Alvast bedankt!

p.s: het moet wel zelf controleerbaar zijn voor de kinderen! scheelt mij weer een hoop werk :D

groetjes,

meester_pieter

In de rubriek Werkbladen staat een bouwpakket voor De Rekenschijven. Als kinderen die zelf maken, kun je als opdracht geven dat ze b.v. 10 plus-sommen moeten maken door aan de wielen te draaien. Je kunt dan een uitdraaitje maken van alle mogelijke sommen en antwoorden, en dat als nakijkvel gebruiken. Het is maar een klein activiteitje, maar zelfstandig is het wel.



Naam: Corine
Anders - Groep 5-6

hoi!
ik moet eerst even kwijt dat deze site echt heel goed is!
Ik ben nu op zoek naar een idee om je zelf voor te stellen in een groep 6. ik heb tijdens mijn eerdere stages al heel veel gedaan, maar kan nu even niets verzinnen.
alvast bedankt!

Ik vind het zelf nooit zo nodig om m'n hele hoge hoed uit de kast te trekken en alle toeters en bellen erbij te halen. Ik vertel altijd heel kort wie ik ben en wat ik kom doen, en daarna ga ik meteen alle kinderen langs. Om de beurt mogen ze dan vertellen hoe ze heten, hoe oud ze zijn en wat zij het allerleukst vinden, en ze mogen ook een vraag stellen aan mij over iets dat ze van mij willen weten. Dat is altijd wel leuk, want kinderen willen vaak de gekste dingen weten. Bijvoorbeeld "meester, hoe hebben uw ouders uw naam bedacht?" :)



Naam: juf Esther
Aardrijkskunde - Groep 5-6

hoi hoi,

met de kinderen van groep 5/6 ga ik een project over Tibet/himalaya verzorgen. omdat het al bijna is en ik nog vrijwel geen verwerking kan verzinnen, schakel ik je hulp in..
weet jij misschien een verwerking over dit gebied?


Het spijt me, Esther... met Tibet en de Himalaya heb ik zelf niet zoveel. Ik neem aan dat je in groepjes een maquette van dat gebied kunt maken van papier-machť, en dat je daar dan huisjes op bouwt, en yaks, en bomen en weet ik wat daar nog meer rondloopt. Maar dat zul je waarschijnlijk ook zelf wel bedacht hebben.



Naam: Sietske
Beeldende Vorming - Groep 3-4

Hoi,

Heb jij misschien nog een leuke les die ik in mijn leskoffer kan stoppen? Het thema is "een reis door de bibliotheek".

Sietske

Hoi Sietske. Misschien heb je inmiddels mijn leerlijn jeugdliteratuur al gevonden. Volgens mij staan daar genoeg ideeŽn in.



Naam: lisette
Rekenen - Groep 5-6

Hoi geoffrey, geen vraag maar een tip bij rekenen is overal. Allereerst natuurlijk een superleuk idee! Je kan met je digitale camera, de foto's ook via de televisie laten zien. Dan heb je eigenlijk ook een soort dia-voorstelling, dus bij deze! Succes met je leuke site!
Groetjes lisette

Hoi Lisette! Dat kan natuurlijk ook. Je kunt zelfs een presentatie in Powerpoint maken en die op een groot scherm afspelen. Maar voor scholen met een beperkter ICT-budget kan het natuurlijk ook met dia's ;-).



Naam: jeske
Anders - Groep 1-2

Dag meester,
In mijn stageklas (groep 1) wil ik binnenkort het thema treinen ga uitvoeren. Helaas kan ik op internet nog niet echt veel informatie hierover vinden. Het pakket van de ns heb ik inmiddels al wel.
Ik hoop dat je voor mij wat leuke ideetjes/tips hebt.
Groetjes Jeske

Dag Jeske. Probeer de CD Bewegingsonderwijs in het Speellokaal eens te pakken te krijgen. Daar staat namelijk een liedje op "De Trein", en daar hoort een hele bewegingsles bij. Hij is erg leuk, vooral voor die kleintjes. Verder natuurlijk een rollenspel over de trein, waarin de kinderen een treinreis naspelen met machinist, conducteur, kaartjes knippen, etc. Het zou te gek zijn als je ergens zo'n kaartjeskniptang (hoe dat dan ook heet) kunt lenen, want dan wordt het helemaal echt.



Pagina: Vorige | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20


Copyright ©2003-2018  Geoffrey Reemer