Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ... | 20 | Volgende


Naam: Anke van Akker
Kring - Groep 7-8

Hallo Geoffrey,

Op dit moment ben ik LIO-stagiaire in groep 8. Ik ben bezig om meer met kringgesprekken te gaan werken, omdat mijn dagopening- en dagsluiting soms bestwel rumoerig verlopen.
Heb je tips voor mij om de dagopening en -sluiting rustiger en pedagogisch beter verantwoord te laten verlopen?

Alvast hartelijk dank!

Anke.

P.S. Ga zo door met je site!

Hallo Anke. Ik heb een jaartje stage gelopen op een jenaplanschool en daar is de kring uiteraard ťťn van de belangrijkste werkvormen. Dat gaat natuurlijk ook een stuk verder dan "hoe was je weekend"... de kring wordt eigenlijk altijd voor instructie, presentatie en interactie gebruikt. Elke dag moest ťťn van de leerlingen ook iets voorbereiden waar over gepraat kon worden. Een krantenbericht, een boekbespreking of wat dan ook. En nadat de leerling het item gepresenteerd had, moesten de andere leerlingen hier verder over discussiŽren. Kortom: zorg dat jij zelf, of anders ťťn van je leerlingen, een beginpunt heeft voor de kring. Dan overstijgt het veel meer het oeverloze gezwam dat wij leerkrachten elke keer weer aan het begin van de week moeten verduren :-).

Als jouw leerlingen moeite hebben met stil zijn, is het zinvol om de 'beurt' te visualiseren. Dat kan met een balletje. Alleen degene die dat balletje vast heeft, mag het woord hebben. Als iemand anders iets wil zeggen, moet hij eerst het balletje vragen. Op die manier kun je de kring beter laten verlopen.



Naam: Tim
Anders - Groep 5-6

hallo meester geoffrey,

ik moet een les geven, anders dan anders. Niet volgens een methode, maar een les om te laten zien hoe ik mijzelf kan presenteren voor groep 5. Ook moest er een verwerkingsopdracht bij, die de kinderen totaal niet verwachten. Heeft U hier misschien ideeŽn voor?

BVD,

tim.



Naam: Rachella
Anders - Groep 7-8

weet u een boekbespreking van Francine Oomen?

Ja. Er staan toevallig in mijn boekverslagen-gedeelte wel wat besprekingen van haar.



Naam: Hester Rosier
Anders - Groep 5-6

Hallo Geoffrey,

Ik ben op dit moment bezig met mijn LIO-stage en binnenkort (half april) gaat er op mijn stageschool een project over speelgoed van vroeger (en nu) van start. Ik ben druk op zoek naar ideeen voor de invulling van het project. Ik ben op de site geweest van een speelgoedmuseum (kinderwereld) in Roden en heb daar al wat informatie gevonden, maar ik ben op zoek naar concretere lesideeen. Als je tips hebt, hoor ik het heel graag!

Ps: Mijn complimenten voor de site. Ik maak er heel regelmatig gebruik van!

Groetjes, Hester

Hallo Hester,

In dit geval denk ik vooral aan een circuit met oudhollandse spelen. Laat die kinderen maar eens lekker aan de gang gaan met de spellen van vroeger. En daarna kun je een werkblad geven over welke spellen van nu lijken op die van vroeger, of wat er vroeger anders was dan nu. Welke spellen vinden ze het leukst?

Zoiets...



Naam: ^giovanni
Taal - Groep 1-2

hoe zoek je het lijdent voorwerp

Vraag jezelf af: "wie of wat wordt er door het onderwerp ge......". Het antwoord op die vraag is het lijdend voorwerp.

Bijvoorbeeld: "Jan trapt de bal tegen de muur."
Wat wordt er door Jan getrapt? Dat is de bal. De bal is dus het lijdend voorwerp.

"Oom Berend rijdt zijn auto in de sloot."
Wat rijdt oom Berend in de sloot? Zijn auto. Zijn auto is dus het lijdend voorwerp.

Snap je?



Naam: ingrid
Anders - Anders

hoe kan je t beste een kaartenhuis maken?

Gewoon... heel voorzichtig twee kaarten tegen elkaar zitten. Daarnaast weer twee kaarten tegen elkaar, zodat je daar bovenop een kaart kunt leggen. En dan kun je daar bovenop weer verder bouwen.

Maar om eerlijk te zijn: er is geen simpele manier die er gegarandeerd voor zorgt dat het nooit omvalt. Omvallen doet ie toch wel uiteindelijk :-).



Naam: zakia
Anders - Anders

hoi

hebt u misschien een idee hoe ik, een nieuwe werkblad moet maken.
om nieuwe gegevens en uit een gegeven map een werkblad openen



Dag Zakia. Ik ben bang dat ik je vraag niet helemaal begrijp. Ik kan hier dan ook niet echt antwoord op geven.



Naam: Janneke van den Broek
Taal - Groep 5-6

Waar kan ik een duidelijk overzicht vinden van de spellingsregels die iemand uit groep 5 moet beheersen?

groet
Janneke

Hallo Janneke. Ik denk niet dat er zo'n overzicht bestaat, omdat dit in elke methode weer anders is. Ik zou dus zelf zeggen: de handleiding van je taalmethode wellicht?



Naam: Suzanne
Rekenen - Groep 5-6

Hallo meester Geoffrey

Ik ben een LIO-stagiaire en ben bezig met het toepassen van didactische structuren (MI). Nu heb ik gekozen voor een bepaalde onderwerp, namelijk breuken. Bij de lessen waar uitleg wordt gegeven over breuken wil ik aansluiten op alle acht de intelligenties van de leerlingen, elke les een andere intelligentie.
Nu kan ik bij de muzikaal-ritmische intelligentie geen didactische structuren vinden die ik kan gebruiken bij het aanbieden van breuken. Daarom vraag ik jou om hulp. Zijn er misschien liedjes over breuken of andere muzikale lessen over breuken? Of misschien heb je nog andere interessante ideeŽn? Alles is welkom. Alvast bedankt!

Groeten Suzanne

Maar Suzanne, muziek heeft juist alles te maken met breuken. Kijk maar eens naar bladmuziek en hoe die verdeeld is in maten en noten. Kijk maar eens naar de kwartnoot, de halve noot en de hele noot. Als ik aan breuken en muziek denk, is dat het eerste wat in me opkomt.

Kortom: geef eens een lesje over muzieknoten. Zet vier maten op een papiertje en laat kinderen met de verschillende noten een klein muziekstukje komponeren. Je komt er vast wel uit :-).



Naam: nicolette
Beeldende Vorming - Groep 1-2

hoe leer je een kind uit groep 1/2 lijmen en plakken???

Mijn ervaring is dat kinderen dit vaak al wel weten. Met een kwastje en een lijmpotje kan ook eigenlijk niet zoveel mis gaan. Je moet ze alleen even goed laten zien dat ze hun kwastje eerst even 'af moeten vegen' aan de rand van het potje voor ze gaan lijmen, anders zit er teveel lijm aan.

Een schort is trouwens altijd wel handig.



Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ... | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2018  Geoffrey Reemer