Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk Lesideeën Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn Ideeënregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ... | 20 | Volgende


Naam: nicolette
Beeldende Vorming - Groep 1-2

hoe leer je een kind uit groep 1/2 knippen??

Sowieso moet je beginnen met scheuren, zodat het principe van "een stukje papier verdelen in andere vormen" duidelijk wordt. Daarna komt de schaar in beeld. Eerst maar eens goed bekijken: hoe ziet een schaar eruit? Waar zitten de scherpe kanten? Hoe moet je met een schaar lopen? Doe ook heel goed voor hoe de schaar het papier knipt. Vervolgens is het feitelijk een kwestie van vaak oefenen.



Naam: david
Rekenen - Groep 7-8

heeft u nog leuke ideetjes voor mij

Ja. Bezoek eens deze website en kijk hoe lang je het rode vierkantje kunt verplaatsen zonder dat het botst. Mijn record is 27 seconden :-).



Naam: christel
Sociaal-emotionele vorming - Groep 1-2

Ik ga een circuit doen in de kleuterklas. 3 groepjes van 8 kinderen in 1 lokaal die dan steeds doordraaien. Er zijn 3 begeleiders. Ik ga ook een groepje begeleiden maar ik moet nog een activiteit hebben die ik kan doen. het moet te maken hebben met het stimuleren van de positieve omgang. Idee?? Bedankt alvast..!

Laat ze in een kring zitten en laat om de beurt iemand op staan. De andere kinderen moeten dan één voor één iets opnoemen wat dat kind goed kan. Bijvoorbeeld: "Stefan kan heel goed judo'en" of "Mike is altijd erg aardig". Dat is een vrij rustige activiteit waar kinderen over het algemeen een goed gevoel aan overhouden.



Naam: audrey
Rekenen - Groep 7-8

8 vd 20 kinden vangen vijes en 9 van 25 kinderen vangen visjes
welke vd groepen vangt het meest

hoe bereken ik breuken 8/20 en 9/25 in procenten

Hoi Audrey,

Je moet er honderdsten van maken. Bij 8/20 moet je het getal boven de streep én het getal onder de streep keer vijf doen. Dat wordt dus 40/100... oftewel: 40%.

Bij 9/25 moet je beide getallen keer vier doen. Dus: 9x4 en 9x25.... 36/100 dus. 36%. En dan zie je meteen wie het meest gevangen heeft.



Naam: senel
Rekenen - Groep 7-8

6/4 =

Anderhalf.



Naam: Willemieke
Anders - Groep 3-4

Ook ik loop stage in een groep 4 op het Speciaal Basisonderwijs. Ik heb daar de opdracht gekregen om zelf iets te fabriceren waardoor het kind kan leren veterstrikken... Het zogenoemde ontwikkelingsmateriaal. Heeft iemand ideetjes voor me?

Groetjes Willemieke

Hoi Willemieke. Ik heb op deze site wel voorbeelden gezien van schoenenplankjes. Met wat fantasie zijn die wellicht ook zelf te maken.



Naam: Hidayet
Anders - Groep 1-2

Hoi!

Een vraag. Ik moet een ontdekdoos maken. Twee opdrachten die samenwerking van kinderen bevorderen en twee die de zelfsrandigheid bevordert. Het is wel lastig om een samenwerkingsopdracht e verzinnen, omdat ze dat nog niet helemaal kunnen.
Hebben jullie ideeen?

Doei!

In zo'n geval moet je een situatie creëren waarbij de kinderen wel moeten samenwerken, omdat ze anders de opdracht niet uit kunnen voeren. Ik denk hierbij aan het opmeten van iets met een rolmaat. Hierbij moet één kind wel de rolmaat aan het uiteinde vasthouden, anders lukt het niet. Of een gesprekje voeren via een blik-telefoon: ook dat lukt in je eentje niet. Probeer je dus op zulke activiteiten te richten.



Naam: esther
Sociaal-emotionele vorming - Groep 5-6

en nog een vraag... in mijn stageklas zijn er sfeerproblemen. er wordt veel buitengesloten, kk werken slecht samen, vriendjespolitiek etc... Hoe ga je hier mee om, wat kun je eraan doen? er is al een sociogram gemaakt. Het is bekend wie wie uitsluit, wie de aanstichters en meelopers zijn etc... er is al veel gepraat. zelf denk ik aan cooperatief leren in de hoop dat dit ook effect heeft op het samen spelen in/buiten de klas. drama? heb je nog meer ideeen? misschien goed boek waar ik eea hierover kan vinden? interessante site misschien? alles is welkom. Alvast bedankt weer

Ik denk hierbij met name aan de "Kanjer van de week" uit de PAD-methode. Elke week wordt dan één van de kinderen in het zonnetje gezet, waarbij de andere kinderen allemaal een compliment over dat kind moeten bedenken. Dat wordt dan geschreven op een complimentenblad, dat aan de muur wordt gehangen. Op die manier leren kinderen hoe ze complimenten moeten geven en hoe ze op een positieve manier met elkaar kunnen omgaan.

Maar dat is slechts één van de manieren. Dit is niet iets wat jij in je eentje kunt oplossen: hier moet een schoolbrede oplossing voor komen.



Naam: esther
Taal - Groep 5-6

Beste Geoffrey,
Ik weet dat de methode spelling in de lift werkt met een versje over letterdief en verdubbelaar om de open en gesloten lettergreep uit te leggen. Ken jij wellicht dit versje? Googlen levert niets op. dank je.

Ik ben bang van niet, Esther. Ik heb met deze methode helaas niet zoveel ervaring.



Naam: sanne
Anders - Groep 7-8

Hallo,
Ik ben bezig met een afstudeeropdracht over voeding(gezonde voeding) Nu heb ik al heel wat uitgewerkt, maar graag zou ik nog een paar leuke opdrachten willen maken bij de schijf van 4(5) het mag van rekenen, taal etc zijn. Heb jij nog suggesties? of misschien leuke sites??
met vriendelijke groet Sanne



Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ... | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2018  Geoffrey Reemer