Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk Lesideeën Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn Ideeënregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | ... | 20 | Volgende


Naam: claudia
Beeldende Vorming - Groep 1-2

ik moet een knutselactiviteit met de kinderen gaan doen, waarbij de kinderen met 3d bezig zijn. en dit alles moet ik het thema dieren zijn. heb jij een idee voor mij?

Een beertje of egel kleien? Misschien niet de meest originele activiteit ter wereld, maar dat is het eerste wat in me opkomt. Laat foto's zien van het dier dat je wilt kleien en vraag de kinderen hoe ze dat het beste kunnen vertalen naar het klei. Misschien is dat wat?



Naam: kelly
Muziek - Groep 7-8

hoe kan ik zelf een liedje bedenken

Dat is een heel goede vraag, Kelly. Begin met het refrein, want dat is het hart van het liedje. Probeer een goede melodie te verzinnen die makkelijk te zingen is (niet al te hoge of te lage tonen) en kijk dan of je er tekst bij kunt verzinnen. Als je het refrein klaar hebt, dan weet je meestal al een beetje hoe de rest van het liedje moet gaan klinken en kun je ook wel een couplet bedenken. En uiteindelijk heb je dan echt een liedje in je hoofd dat lekker klinkt.

Maar ik moet toegeven: echt makkelijk is het niet.



Naam: priscilla
Rekenen - Anders

hoe kan je procenten makelijk uit rekenen

Simpel: éérst delen door honderd, dan keer het aantal procenten.

Als je bijvoorbeeld 40% van € 200,- moet uitrekenen, reken je eerst 1% uit. Dat is dus 200 : 100 = € 2,-. En dat doe je dan x 40... dat is dus € 80,-.

Er bestaat behoorlijk goede software om dit een beetje onder de knie te krijgen, Priscilla.



Naam: Bernice
Anders - Groep 1-2

Beste Geoffrey,

Ik loop stage in groep 1,2 en over een aantal weken is mijn mentrix jarig. Nu wil ik haar graag verassen, samen met de kinderen door iets moois voor haar te maken.
Heb je leuke ideeen?

Groetjes

Ik heb wel eens een boekwerk gekregen van leuke ansichtkaartjes waar kinderen hun hand op hadden overgetekend (en ingekleurd). Ik vond dat echt heel gaaf! :-)



Naam: Daan
Rekenen - Groep 3-4

waar kan ik het tafelliedje vinden?

Bij Bol.com bijvoorbeeld :-).



Naam: Karen Mulders
Rekenen - Groep 3-4

Hallo,

Ik ben LIOstagaire in groep 4 en moet rekenles geven uit Rekenrijk. Ik doe een verkorte opleiding en heb dus nog niet zoveel ervaring. Nu vind ik het erg lastig om in te schatten met welke sommen de kinderen veel moeite zullen hebben en de handleiding kan me daarin weinig steun geven. Bestaan er misschien ook artikelen of zelfs literatuur over hoe je moeilijkheden kunt leren inschatten, in plaats van achteraf steeds remedierend bezig te zijn (en zelf erg gefrustreerd te raken)? Of is het echt een kwestie van ervaring op doen en dus mijn ziel in lijdzaamheid bezitten...

Bijvoorbaat bedankt voor het reageren.

M.vr.gr. Karen

Hallo Karen,

Het boek dat je zoekt heet "Jonge kinderen leren rekenen" van het TAL-team. Hierin staat exact per groep (tot ongeveer groep 4-5 aan toe) wat de kinderen moeten kennen en kunnen, en hoe je dit kunt stimuleren. Het vervolg "Kinderen leren rekenen" is voor de bovenbouw geschikt.



Naam: sofie coppens
Godsdienst - Groep 1-2

Hallo Geoffrey,
Ik vraag me af wat je met kleuters rong bezinning - religie kan doen.
Ik had al gedacht om een prentenboek voor te lezen (ivm elkaar helpen of zo), of een versje te zoeken,
een spelletje te doen waar we meoten samenwerken.
Heb jij nog een idee ?
Of iets liggen van tekst dat ik voor de kleine of grotere kleuters tot 5 jaar kan gebruiken ?

Dank je !!!!!!!!!

Sofie



Naam: jeannet
Rekenen - Groep 1-2

voor groep 1, 2. maximaal 4/5 personen moet ik een rekenles voorbereiden. ik heb geen idee omdat de groep zo jong is, kunnenn jullie me helpen met een leuke les? alvast bedankt!
groetjes,
jeannet

In groep 1-2 zitten kinderen nog behoorlijk in de tel-fase. Je kunt daar een lesje aan wijden. Zet de kinderen op een rijtje achter elkaar en laat één kind tellen hoeveel kinderen er in de rij staan. Je kunt dan ook vragen stellen als "wie is het eerste kind?" en "wie is het tweede kind" enzovoorts. Klinkt simpel, maar is voor kleuters nog best lastig.

Je kunt ook een activiteit doen waarbij je blokjes op tafel legt. Laat een kind weer tellen hoeveel het er zijn. Daarna doe je een doek over de blokjes en laat je nogmaals zeggen hoeveel het er zijn. Vervolgens doe je een blokje erbij onder de doek. Hoeveel zijn het er dan? En dat herhaal je een paar keer. Weten de kinderen dan nog (zonder dat ze de blokjes daadwerkelijk kunnen zien) hoeveel blokjes er zijn? Dat is een goede oefening om het tellen wat abstracter te maken.

Voor differentiatie kun je ook twee blokjes erbij doen, of blokjes weghalen. Weten de kinderen het dan ook nog?



Naam: Lisette
Anders - Groep 3-4

halllo
ik wil aan groep 3-4 engels geven de les moet er ongeveer zo uit zien...
werkblad die ze zelfstandig kunnen maken want ik mag maar weinig uitleggen ze moeten het zelfstandig doen..

alvast bedankt doei Lisette

Hallo Lisette,

Ik heb op mijn werkbladen-pagina nog wel één en ander voor Engels staan. Misschien heb je daar wat aan.



Naam: frank
Rekenen - Groep 5-6

hallo!

Ik ben op zoek naar leuke activiteiten rondom meet en meetkunde voor groep 5. Heb je misschien leuke ideeen?
groetjes Frank



Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | ... | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2018  Geoffrey Reemer