Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ... | 20 | Volgende


Naam: carla
Muziek - Groep 7-8

Hoi

Ik loop stage op een jenaplan school, en we zijn bezig met een nieuw project. namelijk het heelal? Weet je misschien voor mij een paar leuke lessen op het gebied van muziek, handvaardigheid of tekenen of drama? Heel erg bedankt alvast

Carla



Naam: carla
Rekenen - Groep 7-8

Hoi

De kinderen vinden het nog moeilijk om te rekenen met vierkante meters. Hoe kan ik dit de kinderen het beste uitleggen? Als je maar een korte instructiekring hebt. Alvast bedankt!



Naam: Frederique
Muziek - Anders

Danielle,

Tja, niet standaard is bij zoiets best moeilijk, want je zit al snel met hard-zacht, snel-langzaam en dergelijke. Je zou kunnen kiezen voor een onderbouwles waarin je het over kabouters en reuzen hebt. De kabouters lopen op zachte en snelle muziek en de reuzen op harde en langzame muziek of iets dergelijke. Je kan er dan van alles omheen verzinnen of er een sprookje van maken.

Sorry Geoffrey ;)

Bedankt, Frederique! Ik vond het al erg lastig om hier iets voor te verzinnen :-).



Naam: danielle
Muziek - Anders

ik moet een muziek les gaan geven over tegenstellingen!! erg leuk..! maar ik wil iets aparts..! niet standaard dus..maar kan iemand mij helpen daar bij..! groep mag ik zelf uit kiezen..ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat iedereen straks van de les kan genieten...!

Deze reactie is gegeven door Frťderique!

Danielle,

Tja, niet standaard is bij zoiets best moeilijk, want je zit al snel met hard-zacht, snel-langzaam en dergelijke. Je zou kunnen kiezen voor een onderbouwles waarin je het over kabouters en reuzen hebt. De kabouters lopen op zachte en snelle muziek en de reuzen op harde en langzame muziek of iets dergelijke. Je kan er dan van alles omheen verzinnen of er een sprookje van maken.

Sorry Geoffrey ;)



Naam: Bianca
Anders - Groep 7-8

Hallo Meester Geoffrey,

want je bent zeker een meester als ik dat zo mag zeggen! Wat een ontzettend leuke site heb jij zeg! Zoveel leuke ideeen, die je kan gebruiken en ook leuk zijn aan te passen tot de juiste situatie! Mijn complimenten.

Nu het tweede, ik zit met hetzelfde probleem als suzanne. Ik ben ook een tweedejaars, loop stage in groep 7 en heb ook alleen maar ervaring in de onderbouw, voornamelijk kleuters. Nu moet ik ook een verhalend ontwerp maken over de lente. Als ik kleuters had was het vrij makkelijk, maar ja helaas. Nu wacht mij een nieuwe uitdaging wat ook leuk is natuurlijk! Ik heb het boek verhalend ontwerp van Vos al aangeschaft en ben dan ook druk aan het lezen. Helaas blijven ideeen nog uit. Wie heeft voor mij leuke ideeen?

Alvast bedankt!

Dag Bianca! Bedankt voor je enthousiaste bericht.

Voor jou geldt eigenlijk dezelfde website-tip als voor Suzanne (zie hieronder). Op zich is de lente niet zo'n superspannend thema voor de bovenbouw maar stel je nou eens voor dat die lente helemaal niet komt. Wat als het in mei nog steeds 10 graden vriest? Wat als Vadertje Tijd in de ontkenningsfase zit en nog steeds denkt dat het hartje winter is? Probeer hem er dan maar eens van te overtuigen dat het allang al lente moet worden!

Dat gegeven zou je kunnen uitwerken in een noodkreet vanuit ťťn of andere streek waar het nog steeds ijskoud is in de lente. De kinderen kunnen dan wellicht allerlei dingen knutselen die met de lente te maken hebben, om zo Vadertje Tijd er alsnog van te overtuigen dat hij in actie moet komen. Misschien kunnen ze zelfs een video maken van de lente in hun eigen stad of dorp. Maar dat moet dan wel heel snel gaan gebeuren, anders vriezen de mensen van dat koude land nog dood!



Naam: suzanne
Anders - Groep 7-8

hallo

Ik ben suzanne en ben tweede jaars student pabo. Momenteel loop ik stage in groep 8. Ik vind erg lastig omdat ik alleen nog maar in de onderbouw stage heb gelopen. Nu heb ik de opdracht een verhalend ontwerp op te zetten en uit te voeren in groep 8. Ik heb werkelijk geen leuke ideeen. Mijn mentor vertelde me dat het thema over energie wel wat kan zijn maar het mag wat ook wat anders zijn. Wie heeft er leuke ideeen voor mij help!!!

Hallo Suzanne,

Sowieso kan ik je de website www.verhalendontwerpen.nl van harte aanbevelen. Hier vind je allerlei voorbeeldthema's en lessen waar je je door kunt laten inspireren. In het geval van energie zou het verhaal bijvoorbeeld kunnen gaan over een stroomstoring waardoor de stad dagenlang zonder stroom zit. Groep 8 moet dan erachter zien te komen waar de energie vandaan komt en hoe het probleem heeft kunnen ontstaan. Spelenderwijs leren ze dan toch wel een hoop over energie.



Naam: Wendy
Anders - Anders

Beste Geoffrey,

Ik bezoek geregeld uw formidabele site om ideetjes op te doen. Door het lezen van uw ideeŽn krijg ik weer andere ideeŽn... Nu is het voor de eerste keer dat ik naar de rubriek vragen ga. Het valt me op dat sommige lkr. gewoon lessen plukken van het internet of zelf lessen vragen aan u! Ik moet u een dikke pluim geven hoor!!!
Een hele dikke proficiat met uw site!

Hallo Wendy! Hartelijk dank voor je enthousiaste woorden.

Het lijkt misschien een beetje 'gemakkelijk' als leerkrachten hun lessen en ideeŽn van internet halen. Toch vind ik het belangrijk dat deze mogelijkheid er is. Zelf heb ik in mijn tijd voor de klas ook regelmatig een idee op internet gezien waar ik dolenthousiast over was. Zulke ideeŽn voer ik graag uit in de klas, omdat ik weet dat kinderen dat leuk zullen vinden. Dat is dan ook geen enkel probleem, en ik vind het ook helemaal niet erg om mee te denken met mensen die even vast zitten bij het bedenken van een leuke les.

Anders wordt het wanneer mensen compleet uitgewerkte thema's, lessenseries, en voorgekauwde lessen vragen. Ik heb er bewust voor gekozen om alleen de grote lijnen van een les te schetsen, en niet een hele lesvoorbereiding voor te schotelen. De leerkracht kan de les dan inpassen in zijn eigen situatie, en zo hoort het ook. Verzoeken om leerlijnen, complete thema's en andere vragen die naar mijn idee uit 'gemakzucht' voortkomen, weiger ik dan ook pertinent. Gelukkig komt dat heel erg weinig voor.

Groeten,
Geoffrey



Naam: esther
Taal - Anders

Hi geoffrey,
weet jij of er een boek bestaat met ALLE taal en spellingsregels, liefst inclusief didactiek voor groep 5? In de handleiding van de methode staat natuurlijk inhoudelijk en didactisch alles over een bepaald onderwerp maar ik ben op zoek naar een totaaloverzicht. daarnaast ben ik ook opzoek naar de didactiek van woordbenoemen en zinsontleden. Hoe leg je aan een kind uit wat een gezegde is? en wat is een voltooid deelwoord? Je kunt natuurlijk niet antwoorden met 'een woord dat met ge- begint". Maar hoe het wel moet..... Misschien heb je een idee.
Alvast heel erg bedankt en mijn complimenten voor deze ZEER waardevolle site! Esther

Hoi Esther. Ik hou het op 'Spelling en Didactiek' van Henk Huizenga. Hierin staan alle spellingleerlijnen goed uitgewerkt, op een begrijpelijke manier. Misschien dat 'ALLES' een groot woord is, maar het geeft wel een redelijk totaaloverzicht.

Toch zul je altijd zelf een totaaloverzicht moeten creŽren uit de literatuur die je bestudeert en de ervaring die je opdoet. Er zal geen enkel boek ter wereld zijn die ALLE aspecten van taal en spelling kan behandelen. Daar is taal simpelweg te complex voor.



Naam: kim
Taal - Groep 7-8

Ik moet voor mijn stage een verhalend ontwerp maken. Nu wil ik als onderwerp prentenboek.
De kinderen moet een prentenboek gaan maken voor kleuters en deze ook aan hen presenteren. Nu kan ik alleen niet op een start verhaal komen om de kinderen betrokken te maken in dit onderwerp. Heeft u een idee? zo ja hoor ik het graag.

Groeten Kim

Misschien is het leuk als jouw 'nichtje' een brief schrijft aan die klas. Zij houdt zůůůůveel van lezen dat ze alle prentenboeken die er zijn al heeft uitgelezen. Nu is ze erg verdrietig, want ze heeft niks meer te lezen! Kan groep 7-8 niet iets voor haar maken?

Of: een beroemd prentenboekenschrijfster můet binnen een paar weken een prentenboek presenteren aan haar uitgever. Maar ze heeft een writer's block: ze kan absoluut geen tekening meer maken. Ze heeft hulp nodig!
Misschien is het leuk om de prentenboeken niet alleen voor de kleuterklas te maken, maar ook echt naar een uitgeverij op te sturen. Je kunt dat betrekken in je verhalend ontwerp. Misschien is ťťn van die boeken wel zo goed, dat het echt uitgegeven gaat worden (het is vaker gebeurd met de verzinsels van kinderen).



Naam: chaimae
Rekenen - Groep 5-6

he ik wil gedeeldoor sommen wil jij ze naar mij e-mail stuuren en dan ga ik de antwoord naar jou stuuren oke maar ik ga doei!!! maar wel stuuren oke

Hmm... ik stel voor dat je dat aan je eigen juf of meester vraagt, die heeft vast wel een paar heel leuke sommen voor je ;-).



Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ... | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2018  Geoffrey Reemer