Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ... | 20 | Volgende


Naam: esther
Sociaal-emotionele vorming - Groep 5-6

Ik moet voor de pabo 3 lessen bedenken over een levensbeschouwelijk onderwerp. Ik twijfel tussen echtscheiding of anders zijn (bv. wanneer een kind autistisch is). Hoe pak je dit als leerkracht aan, wanneer de ouders je vertellen dat ze gaan scheiden en aan jou het verzoek dit met de rest van de klas te bespreken. Of wanneer kind autistisch blijkt te zijn en daardoor gepest wordt. het kind wil dat de hele klas het weet, maar durft het zelf niet te vertellen en/of weet niet hoe het dit moet vertellen. Ik heb al bedacht een leuk boek voor te lezen over scheiding. Of het kind een spreekbeurt laten houden over autisme. En dan? heb je wellicht een idee? Ik moet het immers over 3 lessen spreiden. Voor beide thema's heb ik al geschikte voorleesboeken. Alvast bedankt! Esther

Het belangrijkste is dat je in kunt schatten hoe gevoelig een onderwerp ligt. Het zijn beladen thema's, die soms de nodige emoties op kunnen roepen. Een scheiding kun je inderdaad heel goed aan de hand van verhalen bespreekbaar maken. 'Verdriet met mayonaise', van Carry Slee is daar een goed voorbeeld van. Misschien is het leuk om met kinderen een soort 'Hoe overleef ik een echtscheiding' boek te maken (zoals de Francine Oomen serie). Laat ze zelf eens door middel van gesprek, eigen ervaringen, informatie etc. tips bedenken waar kinderen van gescheiden ouders iets aan hebben.

Wat anders zijn betreft: het belangrijkste hier is volgens mij om kinderen te laten ervaren hoe het is. Neem nou bijvoorbeeld ADHD-kinderen. Die kunnen de stroom van signalen niet filteren en raken zo het spoor vaak bijster. Dit kun je de rest van de klas ook laten ervaren. Een lesideetje hierbij is bijvoorbeeld mijn les 'One, Two, Three Four' (groep 7-8). Hierin moeten kinderen ook uit een woordenbrij zoeken naar sleutelwoorden, en dat is nog niet makkelijk. ADHD-kinderen ervaren dit dagelijks. Bij autistische kinderen is het probleem eerder dat zij het verband tussen zaken niet zien. Ze zien bijvoorbeeld een stam, takken, bladeren... maar niet de boom als geheel. Dit zou je kunnen simuleren door de kinderen sterk uitvergrote foto's te laten analyseren. Je ziet dan bijvoorbeeld alleen een heel uitvergrote schoenveter... wat is dat?
Iets dergelijks zou je ook met dyslexie kunnen doen: geef kinderen eens een tekst waarin bijvoorbeeld alle b's en d's omgedraaid zijn. Eens kijken of ze dan nog zo goed kunnen lezen als ze denken. Dyslectische kinderen ervaren dat elke dag.

Het gaat bij zulke dingen dus niet om 'informatie geven', maar om invoelbaar maken. Als je een autistisch kind in de klas hebt en het staat ervoor open, dan zou je daar samen mee eens kunnen bespreken wat nu het meeste lijkt op de situatie die zij meemaken. Op die manier zou je hun probleem duidelijk kunnen maken aan de rest van de klas.



Naam: Tanya
Natuuronderwijs - Groep 7-8

Ik moet een project rond het bos uitwerken. Heeft u soms leuke ideeňn om de week mee te vullen?

Het bos voor de bovenbouw? Verzamel bladeren, droog ze en maak hier een schilderij mee. Maak poppetjes van kastanjes en eikels. Maak een afspraak met de boswachter en vraag of je met je klas een keertje op bezoek mag komen, zodat ze zien wat de boswachter doet. Ontleed een paddenstoel (niet plukken -- probeer er op een andere manier aan te komen!). Laat de kinderen een verhaal schrijven over 'verdwalen in het bos'...

Zoiets?



Naam: mvr.N
Anders - Groep 1-2

wie zijn de olympische spelen winaars uit de jaren 50?

Geen idee. www.google.nl is je beste vriend, zou ik zeggen :)



Naam: nikita
Rekenen - Anders

Hallo ik heb een vraag over een spreekbeurt, ik doe het over internet maar kan er niet veel plaatjes bij vinden. kunt u me helpen .ps google help ook niet zo .
( ik zit in groep 6/8 we zitten bij elkaar in .) MET vriendelijke groet nikita

Hoi Nikita,

www.steffie.nl - heb je die site al bekeken? Daar wordt pas echt duidelijk wat het internet nou is. Misschien kun je dit ook eens in de klas naspelen, als jullie in groepjes zitten. Zet je meester of juf in het midden van de klas. Geef dan dan ťťn kind in elk groepje (de groepsleider) een lange draad wol. Zij houden het ene eind vast, de meester of juf het andere eind. Op die manier zijn alle groepjes verbonden met de meester of juf. Daarna kun je elk kind in elk groepje ook met een draadje wol 'verbinden' met de groepsleider. Op die manier zijn alle kinderen met elkaar 'verbonden', net als computers op het internet.

Dit zou ik trouwens wel even oefenen. Maar dit is zonder meer de beste manier om echt te laten zien wat het internet nu is.



Naam: Iris Roerig
Anders - Anders

Ik ben op zoek naar lesideeen over het thema Architectuur. Wij hebben in mei daar een groot schoolproject over, alleen zijn we een beetje vastgelopen met het bedenken van lesideeen, misschien dat jij ons kan helpen?
Alvast Bedankt,

Iris

Voor groep 7-8: gebouwen van 3d papier maken. Daar staat een lesidee over bij mijn lesideeŽn voor groep 7-8. Verder iets van een schoenendozen-stad, het ontwerpen van een eigen stad (mijn les bij groep 5-6), een architecten-wedstrijd (wie maakt 'de school van de toekomst'??), een stadswandeling langs bijzondere gebouwen, een architect uitnodigen in de klas, voor de kleintjes opdrachten in de zandtafel of bouwhoek, lesideeŽn rondom rekenen (blokkenhuizen, oppervlakte, inhoud etc.).....

Kun je hiermee weer een beetje verder? ;-)



Naam: lucinda
Aardrijkskunde - Groep 7-8

hebben de regenwouden ook namen.
bijvoorbeeld het regenwoud in zuid-amerika heet het amazone gebied.
ik zou graag willen weten wat de namen zijn van de regenwouden.

vriendelijke groeten

lucinda

Regenwouden hebben meestal geen namen, maar worden vernoemd naar het gebied of een rivier die daar in de buurt ligt. Het Amazone gebied heet bijvoorbeeld zo omdat de rivier de Amazone daar doorheen loopt. En het regenwoud van Borneo heet zo, omdat die streek ook zo heet. Regenwouden zelf hebben verder geen namen. Eigenlijk wel jammer, nu ik er zo over nadenk :).



Naam: Fatima C.
Beeldende Vorming - Groep 1-2

Hoi,...
Ik ben Fatima, studente kleuteronderwijs aan de hogeschool (BelgiŽ). Ik heb al veel positieve dingen gehoord over jullie site, en ik dacht, laat me er ook eens gebruik van maken! ;-)
Hier komt mijn vraag: Zou u mij kunnen helpen met een paar lesideeŽn te geven in verband met kunst? Hoe ik de kleuters moet motiveren om dan uiteindelijk iets te knutselen rond het thema kunst? Ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen.
Alvast bedankt

Heb je weleens gehoord van het Land van de Kunstels? Bij dit antwoord vertel ik hier meer over.



Naam: S. van den Berg
Rekenen - Groep 3-4

Hoe kan ik het beste mijn kind uitleggen hoe rekenen werkt, met name min sommen. Bijv. 23 - 19 = ??
Alvast bedankt.

Groetjes, S. van den Berg

Beste meneer/mevrouw Van den Berg,

'Hoe rekenen werkt' is een betrekkelijk begrip. Rekenen bestaat namelijk uit allerlei handelingen, die op verschillende manieren uit te voeren zijn. Ik snap dat u uw kind graag wilt begeleiden om beter te worden in het rekenen, maar hier moet ik toch een kleine waarschuwing bij plaatsen. Op school zal uw kind namelijk dit soort sommen op een bepaalde manier aangeleerd krijgen. Het is belangrijk dat u hier thuis bij aansluit, anders is het alleen maar verwarrend voor uw kind.

De meeste plus- en minbewerkingen tot 100 worden gevisualiseerd met de getallenlijn. Ik heb ooit bijles gegeven aan een kind uit groep 4, en wat we toen gedaan hebben was een grote getallenlijn (van een meter op drie) gemaakt. Hier hingen we alle getallen tot 50 aan met knijpers. Toen gingen we sommen echt uitbeelden: met sprongen van 10, grote stappen van 5 en kleine stapjes van 1. 23-19... kunnen we dan een grote sprong maken? Ja, dat kan. Daarna kunnen we nog een grote stap van 5 maken en vier kleine stapjes van 1. Dan ben je bij het goede getal. Dit is voor kinderen een leuke manier om rekenen te oefenen, en maakt het ook wat inzichtelijker.

Maar nogmaals: ik zou even met de leerkracht van uw kind overleggen hoe u uw kind thuis het beste kunt begeleiden. Zij kan u ongetwijfeld beter uitleggen dan ik hoe de bewerkingen op school aangeleerd worden.



Naam: diana
Beeldende Vorming - Anders

Hallo,
Ik zit op het ROC en doe de opleiding onderwijsassistent. Ik moet voor deze opleiding een beeldreis maken. Dus ik moet een reis gaan maken en die laten zien door middel van platen te tekenen, verven en andere technieken...
Ik moet alleeen een idee hebben, heb jij misschien een idee????
Alvast bedankt groetejs diana

Wat wel een leuke vorm is, is om in elke plaat een klein stukje van de vorige plaat te laten zien. Dus: als je ťťn plaat maakt over een treinreis, dan laat je in de volgende plaat nog een klein stukje spoor tevoorschijn komen. Op die manier wordt je serie ťťn geheel. En wat onderwerp betreft: tja... eigenlijk kun je overal naar op reis gaan. Kies gewoon een onderwerp (naar de dierentuin, naar China, naar de maan etc.) en bedenk hoe je daar zou kunnen komen en wat je allemaal tegen komt. Een soort 'reisverhaal', dat is volgens mij wat ze vanuit je opleiding bedoelen. Als je gewoon ergens aan begint, komen de ideeŽn volgens mij vanzelf wel.



Naam: Martine en Jolanda
Taal - Groep 7-8

Hai Geoffrey,
Wij zijn twee PABO studenten en moeten voor het vak gevorderde geletterdheid een les geven naar aanleiding van de leerlijn lees- en schrijfmotivatie. Ook zijn we op zoek naar een geschikt artikel hierover. Kunt u ons op weg helpen of heeft u wellicht leuke, inspireerende ideeen voor een les?

Met vriendelijke groet,

Jolanda en Martine

Ik heb in mijn lesideeŽn wel een leerlijn over jeugdliteratuur in de bovenbouw, die in het teken van de leesmotivatie staat. Misschien dat je daar eens kunt kijken. De leerlijn lees- en schrijfmotivatie ken ik niet persoonlijk (als er al zoiets is als een algemene leerlijn hiervoor -- ik ga hierin toch vooral mijn eigen weg). Wat schrijfmotivatie betreft: een heel leuke les is het 'doorgeefverhaal'. De leerlingen beginnen met een verhaal over een bepaald onderwerp en schrijven exact 5 of 10 minuten (afmeten met een eierwekker). Na die 5 of 10 minuten moeten ze de zin afmaken en stoppen. Vervolgens geven ze hun schrift aan de volgende in hun groepje en krijgen het schrift van iemand anders. Ze lezen dan het verhaal van die persoon en moeten hierop doorschrijven. Het criterium hierbij is de doorgaande lijn: de kinderen moeten proberen om het verhaal verder te schrijven, hoe goed of slecht ze het vorige stukje ook vinden. Zo kun je een stuk of drie keer de schriften doorgeven, zodat er een verhaal van vier personen ontstaat. Aan het einde is het heel interessant om een paar verhalen voor te lezen.

Succes!



Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ... | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2018  Geoffrey Reemer