Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ... | 20 | Volgende


Naam: Cara
Taal - Groep 1-2

Eerst mijn complimenten voor je site,super !
Nu mijn vraagje, voor Nederlands moet ik in het kader van NT2 kinderen een lessenserie maken om prentenboeken heen.Heb me rot geprakizeerd en gezocht,tot op heden zonder resultaat .Alle idee is welkom .
Bedankt alvast ..

Hoi Cara. NT2 gaat altijd over woordenschat. Een veelgebruikt model in het aanbieden van woordenschat is het Viertaktmodel van Verhallen en Verhallen. Bij dit model staan vier fasen voorop:

1. Voorbewerken. Lees het verhaal voor. Bespreek het met de kinderen. Waar gaat het over? Wat weten jullie ervan?

2. Semantiseren. Geef betekenis aan de belangrijke woorden die in het verhaal voorkomen. Neem concreet materiaal mee waar mogelijk, en hang hier woordkaartjes aan. Laat kinderen beschrijven wat een woord is, wat het betekent, waar ze dat woord van kennen enzovoorts. Dit hoeft niet per sť in de kring, maar je zou ook gewoon wat verkennende activiteiten kunnen plannen in het kader van de woorden uit het boek.

3. Consolideren (oefenen): laat de kinderen gericht oefenen met de woorden. Bijvoorbeeld: welke woorden horen bij elkaar? Wat rijmt er op....? Kunnen ze een deel van het verhaal navertellen aan de hand van vertelplaten? Welke woorden horen bij elkaar?

4. Controleren (toetsen): geef de kinderen een paar oefeningen waarmee ze kunnen laten zien dat ze de woorden nu beheersen en bekijk de resultaten. Aan de hand hiervan kun je vervolgactiviteiten plannen als dat nodig is.

Het is noodzakelijk dat je van tevoren een lijst maakt met woorden uit het prentenboek die je de kinderen wilt aanleren. Hiermee staat of valt je lessenserie.

Een methode die heel goed gebruik maakt van deze vorm van woordenschatonderwijs is de digitale methode 'WoordenSTART', van uitgeverij Ambrasoft. Misschien hebben ze die op je stageschool of op je PABO, en anders kun je ook een gratis informatiepakket aanvragen. Dan kun je je er wat meer in verdiepen.

Succes!



Naam: jasmin
Taal - Groep 7-8

Hallo Meester Geoffrey,
Als PA Top student loop ik stage in groep 8. Nu is het de bedoeling dat ik grammatica les ga geven. Ik wil deze lessen graag 'op kind niveao' maken, maar de boekjes die ik van mijn coach heb gekregen zijn gort droog. Heb jij misschien ideeen, of weet je goede methodes?
Alvast bedankt!
Jasmin

Ah ja, grammatica. Altijd lachen... "persoonvorm", "lijdend voorwerp" (zie hieronder) en "onderwerp". Maak er een spelletje van, een soort 'line-up' bij de politie. Je weet wel, vijf verdachten staan op een rij... "mevrouw, kunt u zich nog herinneren wie u heeft overvallen?"

Voorbeeld: "Robert Rover heeft het schilderij uit het museum gestolen."

De verdachten staan nu in de zin. Eerst gaan we verdachte Onderwerp vinden. "Mevrouw, weet u nog wie dit heeft gedaan? Neemt u rustig de tijd... bekijk de verdachten goed. Ah, Robert Rover zegt u? Dan moet hij wel het onderwerp van deze misdaad zijn!"

"Mevrouw, kunt u zich nog herinneren wat er met het schilderij is gebeurd? Iemand heeft het gestolen? Dan hebben we de misdaad nu omschreven! Dit is het gezegde."

"En mevrouw kunt u zich ook nog herinneren wat er door Robert Rover is gestolen? Het schilderij? Dan is dat het slachtoffer van de daad, oftewel: het lijdend voorwerp!"

Het is erg leuk om grammatica op deze manier te introduceren. Uiteindelijk zul je echter toch toe moeten naar de wat abstractere vormen, maar als je denkt dat de kinderen de 'moed verliezen' of het even niet meer weten, dan kun je altijd teruggrijpen op de 'line-up'.



Naam: liesbeth Braam
Taal - Anders

Heeft u een eenvoudig ezelsbruggetje om het lijdend voorwerp te vinden?

Stel jezelf de vraag: "Wie of wat wordt door het onderwerp ge.......?"

Voorbeeld:
"Jan geeft de pen aan Pim."
Dan vraag jij dus: "Wat wordt door Jan gegeven?" Antwoord: de pen. De pen is hier dus het lijdend voorwerp.

"Tom rijdt zijn fiets in de prak."
Wat wordt door Tom in de prak gereden? De fiets. Lijdend voorwerp: de fiets.

"Lea duwt Paul opzij."
Wie wordt door Lea geduwt? Antwoord: Paul. Paul is hier dus (letterlijk) het lijdend voorwerp.

Let op: "Kees lacht zich suf."
Wie of wat wordt door Kees gelachen? Antwoord: ehhh....... ?!??!? Inderdaad, hier is geen antwoord op te geven. In deze zin zit dus geen lijdend voorwerp.

Hopelijk is het hiermee een beetje duidelijk.



Naam: jolanda
Anders - Groep 7-8

waar zou ik mijn spreekbeurt over houden
ik heb geeen idee en moet het houden op 10 maart
zouden jullie me daarbij willen helpen
je hebt minimaal een kwartier en maximaal 20 min

bij voorbaat dank

Alles waarbij je ergens langs kunt gaan is een goed onderwerp. Neem bijvoorbeeld de krant en bel op naar de redactie van een streekkrantje bij jou in de buurt. Vraag of je langs mag komen om te kijken hoe zo'n krant gemaakt wordt, omdat jij daar je spreekbeurt over wilt houden. Vergeet dan ook je fototoestel niet!

Andere leuke onderwerpen waar je ook goed 'langs kunt gaan' zijn:
- de politie
- het dierenasiel / de dierenambulance
- de manege
- de afvalverwerking
- enzovoorts

Nu ik er aan denk, stel dat je het dierenasiel of de manege als onderwerp neemt, dan zou je zelfs op kunnen bellen om te vragen of je een dagje mee mag helpen. Dat is niet alleen leuk, maar dan kun je echt zien hoe het is, wat ze daar doen en hoe het werkt. Dan hoef je bij je spreekbeurt alleen nog maar te vertellen wat je allemaal gedaan hebt en hoe het was (en foto's te laten zien). Een kei van een spreekbeurt, waar ik zelf minstens een 9 voor zou geven als je het goed zou doen ;-).

Succes!



Naam: diana
Natuuronderwijs - Groep 7-8

Ik zou graag een lesidee over electriciteit in de natuur willen zien.

Hmm, ik denk dat elke natuurmethode wel een les over bliksems heeft. Daarin zul je vast wel ideeŽn opdoen.



Naam: houssain
Rekenen - Groep 5-6

hoe kan ik handig rekenen

1. Bedenk dat de getallen in een rekensom heel vaak niet zomaar gekozen zijn. Daar kun je wat mee doen.
2. Schat van tevoren het antwoord: 29 x 29 is bijvoorbeeld bijna 30 x 30. Dan moet het antwoord wel in de buurt van 900 liggen. Als je dat weet, dan is het makkelijker om te zien of het antwoord dat je uitgerekend hebt goed of fout is.
3. Gebruik schema's en modellen (zoals tabellen). Vraag maar aan je juf of meester of die nog goede modellen weet voor rekenen.
4. Gebruik de laatste pagina in je rekenschrift om op te schrijven hoe je bepaalde sommen het makkelijkste uit kunt rekenen. Dat legt je juf of meester vast wel uit. Dan kun je hier altijd even 'spieken'.

Succes!



Naam: Bryan
Rekenen - Groep 3-4

Hallo ik moet les geven over werothema kunst. Hebt u soms ideetjes wat ik nog zoal allemaal kan doen rond Kunst ik werk waarschijnlijk rond kleuren en Rene Margritte , maar als je betere ideetjes hebt, zijn ze altijd welkom

Deze vraag heb ik al eens beantwoord. Kijk maar in mijn ideeŽnregister naar mijn ideeŽn rondom kunst.



Naam: david
Rekenen - Groep 7-8

ik moet een werkblad maken met rekenen voor alle groepen maar ik heb geen ideetjes meer

Ik heb er wel een paar op mijn werkbladen-pagina. Misschien dat dat je op een idee brengt.



Naam: David
Rekenen - Groep 5-6

Hoi,
Heb je een tip voor iemand die op zoek is naar een voorbeeld van een handelingsplan mbt rekenen.
Ik ben op zoek naar de verschillende fases van diagnostiseren tot uitvoeren. Een voorbeeld is voor mij een rekenprobleem uitgewerkt aan de hand van een praktijksituatie met betrekking tot een leerling. Ik kan daar dan het rekenprobleem van mijn leerlingen inpassen en de stappen nemen die in het voorbeeld ook genomen zijn.
Alvast heel hartelijk bedankt voor je moeite,
David

Ik denk dat het boek 'Vakbekwaam onderwijzen', en dan met name de cd-rom die hierbij zit, je wel op weg kan helpen. Hier staan heel wat voorbeelden van handelingsplannen op.



Naam: Linda
Natuuronderwijs - Groep 7-8

Hallo Geoffrey,

Ik volg op dit moment de PABO in Deventer. Ik heb daar de opdracht gekregen om een educatief ontwerp te maken dat bestaat uit een vijftal lessen. Drie zaakvaklessen en twee willekeurige lesse. Ik heb het thema: "Olympiische Spelen" gekozen, en nu is mijn vraag of je een idee hebt voor een natuurles met betrekking tot het thema.

Groetjes,
Linda

Ik weet niet hoe 'op tijd' het nog is, maar je zou een verhalend ontwerp kunnen maken over een Olympische atleet uit de vroege Griekse geschiedenis, die met behulp van een tijdmachine hierheen 'geflitst' wordt. Natuurlijk snapt hij hťlemaal niets van hoe de Spelen nu gehouden worden, dus moeten de kinderen maar het ťťn en ander uit gaan leggen. Hier zou je een geschiedenisles over de Spelen van vroeger aan op kunnen hangen, en een natuurles over hoe sporters hun lichaam gebruiken om topprestaties te leveren (ademhaling, spieren etc.). Olympische Spelen passen ook altijd in rekenkundige bewerkingen zoals meten met maten, of tijd.

Ik hoop dat ik je hiermee op een idee heb gebracht.



Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ... | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2018  Geoffrey Reemer