Index  |   Groep 1-2  |   Groep 3-4  |   Groep 5-6  |   Groep 7-8  
  Vraag en antwoord  |   Thema's en projecten  
Menu
Index De Meester Lespraktijk LesideeŽn Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn IdeeŽnregister

Geoffreys nieuwste project:

Vraag en antwoord

Heb je een goed idee nodig, of wil je dat ik meedenk over een bepaalde onderwijs-situatie? Hier kun je je vraag stellen! Misschien dat jouw vraag wel aanleiding is voor een heel nieuw lesidee of artikel op deze site!



Gestelde vragen:

Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | ... | 20 | Volgende


Naam: Esther Ham
Anders - Groep 1-2

Ik werk met autistische kinderen. Visualisatie is zeer belangrijk voor de ondersteunig. Kennen jullie kant en klare picto's op veter strikken aan te leren?!

Alvast vriendelijk bedankt,
Esther Ham

Ik heb hier wel wat gevonden: veter-picto's



Naam: Marike Goslinga
Beeldende Vorming - Anders

Dag Geoffrey,
Ik ben op zoek naar een leerlijn voor beeldende vorming. Ik doe mijn lio-stage op een school zonder methode voor beeldende vorming en ik wil toch een verantwoorde lessenreeks verzorgen voor mijn groep 3/4. Misschien weet jij waar ik dit moet zoeken?
groeten Marike

Om heel eerlijk te zijn: ik zou even langs de PABO gaan, een kopieerbudget voor 100 kopietjes kopen en een lessenserie uit 'Handvaardigheid moet je doen' kopiŽren. Dat de school zelf geen methode hebt, wil niet zeggen dat je geen methode kunt gebruiken. Dat lijkt me veel beter dan dat jij je in allerlei bochten gaat wringen om zelf wat te verzinnen.



Naam:
Anders - Groep 5-6


Hoi Geoffrey,
Ik zoek voor mijn laatste stage dag een afscheidsactiviteit. Ik heb drie kwartier de tijd. En het moet het liefst een rustige activiteit zijn. Kan jij mij helpen.

Deze vraag heb ik al een paar keer eerder beantwoord. In mijn ideeŽn-register staan een aantal ideetjes.



Naam: JufChrisjuh
Beeldende Vorming - Groep 7-8

Hallo meester Geoffrey,
Ik ben op zoek naar een leuk idee voor een knutselles in het tweedimenseonale vlak en driedimenseonale vlak.
Ik loop stage in een hele moeilijke, drukke, klas waarbij de kinderen echt een leuke opdracht moeten krijgen om aan te werken. Het gaat hierbij om groep 8.
Ik hoop dat je wat ideeŽn voor mij hebt?
Alvast bedankt!

In dat geval kan ik je deze les van harte aanraden.



Naam: ilias
Rekenen - Anders

1/5 keer 3/6 is

1 x 3 =  3
--------------
5 x 6 = 30

3 / 30 = 1 / 10



Naam: ilias
Rekenen - Groep 7-8

hoeveel is in breukvorm 1/5 + 3/6?

1/5 = 6/30
3/6 = 15/30
6/30 + 15/30 = 21/30
21/30 = 7/10

Uitleg: je kan breuken alleen optellen als ze gelijke noemers hebben. Je moet de breuken dus altijd eerst gelijkmaken, dus maak er /30sten van. Daarna kun je ze makkelijk optellen. Tot slot is 21/30 nog kleiner te maken, door beide getallen te delen door 3.

Breuken gelijk maken is hier dus de sleutel.



Naam: Evy Hermans
Anders - Groep 5-6

Hallo,
Ik geef les in het 4de leerjaar (BelgiŽ). Op school stelde de directie om rond kunst te werken. Tof idee, maar de ideeŽn blijven weg! Ik heb al overal gezocht maar nergens vind ik wat ik zoek. Kunst is voor mij een geheel van verschillende kunstvormen (dans, beeld, architectuur,...). Dit wil ik duidelijk maken aan mijn kinderen. Het probleem is dat de meeste kunstprojecten enkel over de schilderkunst gaan! Daar zit ik dan met de grote K van kunst...
Het is trouwens ook de bedoeling om dit project uit te breiden want we zouden ons schoolfeest organiseren rond dit thema.
Enfin, ik denk dat de hulpkreet wel is aangekomen hť!?

Groetjes Evy


Hoi Evy. Je bent naar mijn idee al op de goede weg met jouw visie op kunst, maar je hebt nog niet de volledige definitie van kunst te pakken. Voor mij is kunst namelijk een manier om jezelf te uiten. Iemand kan bijvoorbeeld moeilijk uit z'n woorden komen, maar in muziek, gedichten of beelden zijn hele ziel naar buiten brengen. Voor mij is kunst dan ook onlosmakelijk verbonden met gevoelens.

En als jij het eens bent met deze visie, dan heb je misschien ook wel wat aan dit idee. Je zou uit kunnen gaan van het Land van de Kunstels. De Kunstels lijken op mensen, maar hebben alle kleuren van de regenboog. Ze kunnen niet praten en ook niet lezen of schrijven. Wat ze wel heel goed kunnen, is dansen, muziek maken, tekenen, en al die andere dingen die met kunst te maken hebben. Zo uiten zij zichzelf.

In de oriŽnterende fase van het project zou je kunstwerken kunnen laten zien die door de Kunstels zijn gemaakt. Aan de hand hiervan kun je met de kinderen praten over "welk gevoel zou de Kunstel gehad hebben toen hij dit maakte? Hoe kun je dat zien?" etc. Je kunt daarna situaties schetsen zoals: "Kunstrip is tot over zijn oren verliefd op Kunslala en hij wil dit laten zien in het mooiste kunstwerk ooit. Maar hoe?" En dan kun je de kinderen in groepjes verdelen. Elk groepje gaat aan de slag met een kunstvorm, waarin het gevoel van verliefdheid naar voren komt.

Ik hoop dat ik je hiermee op een idee heb gebracht. Beschouw het als een verhalend ontwerp (www.verhalendontwerpen.nl geeft hier meer info over) en diep het helemaal uit. Laat de Kunstels (of welke naam je ze ook geeft) de kapstok zijn waar jij je lessen aan op kunt hangen.

Succes!



Naam: jolanda
Anders - Groep 7-8

Hebben jullie een paar extra moelijke woorden, voor een lief meisje dat erg goed in spelling taal is ??????
Het maakt niet uit of het nou latijns, spaans, frans,
grieks, duits , of nederlands is.
Zolang ze maar niet echt te moeilijk zijn ,zoals de taal latijns en grieks.Het mag best een beetje pittig zijn maar niet te pittig, want ze heeft een vmbo advies !!!!
Als julllie dat kunnen regelen om de twee weken ben ik jullie erg dankbaar. Maar als jullie niets of het nou een keer doen neem ik het jullie niet kwalijk want jullie hebben het vast te druk om mij een plezier te doen ...
bij voorbij dank {of hoe je het moet zeggen
toedeloe .....

Weet je wat pas handig is? Ga naar de speelgoedwinkel en koop een cd-rom om spelling te oefenen. Het bedrijf waar ik werk maakt cd-roms genaamd Woorden Totaal, en die kosten Ä 7,50. Op de internetsite AmbraSoft.nl kun je dan een programmaatje "Woorden Manager" downloaden, waarmee je zelf lijsten met moeilijke woorden kunt maken. Hiermee kun je dan allerlei leuke oefeningen doen, of puzzelbladen maken die je uit kunt printen. Je kunt bijvoorbeeld een woordenboek hierbij gebruiken, of vragen aan iemand die op de middelbare school zit of je een Nederlands boek mag lenen.



Naam: Pinar
Anders - Groep 3-4

Kan iemand mij helpen met een afscheidsplan ik ben volgende week voor het laatst op mijn stage plek ik moet gauw wat vinden en dat allemaal nog voorbereiden...

Een leuk afscheidsspelletje is Levend Ganzenbord. Je maakt tegels met nummers van 1 tot 30 en verzint bij elk nummer een groepsopdracht. Je deelt de klas in groepjes in en elk groep gebruikt een grote pilon uit het speellokaal. Met de dobbelsteen wordt gegooid en als je op een nummer komt, krijgt de groep een opdracht. Je kunt hierbij denken aan het zingen van een liedje, een kaartenhuis maken, zoveel mogelijk hoofdsteden noemen, enz. Echt een heel leuk en gezellig spel.

Wat ik zelf ook heel leuk vind om te doen met kinderen is hapjes klaarmaken. Deel de kinderen weer in groepjes in, en geef elk groepje een recept. Bijvoorbeeld: fruitsalade, satťprikkers, deegrolletjes met knakworst, gevuld ei, bananenshake... allemaal erg makkelijk te maken door kinderen, en vooral heel erg leuk. Je moet dan alleen wel goed zelf de kinderen indelen, anders krijg je van die vragen van "maar ik wilde dat maken!!". Zelf heb ik bij deze activiteit kaartjes gemaakt, en kinderen trokken uit een hoge hoed het kaartje met het gerecht dat ze zouden maken.



Naam: han
Aardrijkskunde - Groep 1-2

Ik wil graag een les of lessenserie geven over tijd/ruimte heeft er nog iemand een goed idee?

Tijdsbeleving, tijdsordening of met beleving en ordening van de ruimte.

Alvast bedankt!

Poeh, lastig. Ik heb zelf vrij weinig met tijd (vooral 's morgens op tijd wakker worden is voor mij erg lastig). Ik hoop dan ook dat ik de begrippen die jij noemt nog weet: tijdsbeleving is hoe lang een moment lijkt te duren (soms een eeuwigheid!) en tijdsordering is de manier waarop wij tijd indelen.

Een leuk spelletje hierbij is het "slaapspelletje". De kinderen doen dan hun ogen dicht en moeten dan precies een minuut later hun ogen weer open doen. Ze moeten dan in hun hoofd proberen om een seconde in te schatten, en goed tellen tot 60. Dat heeft wel te maken met tijdsbeleving en tijdsordering. Misschien is dat alvast een begin.



Pagina: Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | ... | 20 | Volgende


Copyright ©2003-2017  Geoffrey Reemer