Reflecteren op je onderwijs
Als je nog op de PABO zit, maar ook als je al voor de klas staat, is het belangrijk om continu te reflecteren op jouw
onderwijs. Dat is niet altijd eenvoudig, en ik werd zelf ook wel eens gek van al die vragen zoals 'geef aan hoe deze
les heeft bijgedragen aan jouw leerkrachtvaardigheden'. Maar zelfkennis is absoluut noodzakelijk om te blijven groeien
in het onderwijs. Als je weet wat wél goed gaat en waar je nog aan moet werken, dan kun je echt een plan maken om een
nog betere leerkracht te worden.
Het belangrijkste bij reflecteren is dat je jezelf de juiste vragen stelt. Je moet dus niet vragen: 'ben ik wel een
goede leerkracht?' Natuurlijk ben je dat, want het feit dat je bereid bent om je eigen onderwijs ter discussie te stellen
geeft al aan dat je goed bent. Wat je eigenlijk in kaart moet brengen zijn de volgende dingen:
- Wat is voor jou belangrijk in het onderwijs? Wat zijn belangrijke waarden en uitgangspunten voor jou? Hoe vind
jij dat een leerkracht les moet geven?
- Wat zijn jouw sterke kanten in het onderwijs? Maar ook: wat zijn je interesses? Wat zou je graag uit willen
diepen of verder onderzoeken?
- Wat zijn voor jou je leerpunten? En leerpunten zijn er altijd!
Reflecteren is dus goed om even objectief naar jezelf te kijken. Maar het helpt ook heel erg bij sollicitatiegesprekken
en functioneringsgesprekken. Neem dus in ieder geval één keer per jaar rustig de tijd om te reflecteren op jouw
ontwikkeling als leerkracht.
Ik heb om te beginnen een lijst gemaakt met reflectievragen die je een heel eind op weg zouden moeten helpen. Het is een
bewerking van een studiegids van de Hogeschool IPABO Amsterdam/Alkmaar. Voel je vrij om de vragen die jij niet zinvol
vindt te schrappen en de rest te beantwoorden. Bij wijze van hoge uitzondering heb ik deze lijst niet in PDF opgeslagen,
maar in Word-formaat, zodat je makkelijk de antwoorden ertussen kunt schrijven.
è Download
lijst met reflectievragen
Terug
|