|
Winkels van vroeger
Groep 5-6 - Geschiedenis
Benodigdheden:
In deze les maken de kinderen kennis met de manier waarop winkels vroeger (ca. 60 jaar geleden) werden ingericht, en ontdekken ze
hoe de prijsverhoudingen van vroeger ongeveer lagen. De doelen van deze les zijn dat de kinderen een vergelijking kunnen maken tussen de
inrichting van een winkel vroeger en nu. Ook ontdekken ze dat prijzen vroeger veel lager waren dan nu, maar niet in verhouding tot de koopkracht
van de mensen.
Je kunt beginnen met een gesprek over winkels in het algemeen. Zeker als je al wat dingen hebt meegenomen, valt daar wel wat over te
vertellen. Stuur het gesprek dan in de richting van de vraag: hoe zouden winkels er vroeger, toen opa en oma nog klein waren, uitgezien hebben?
Misschien hebben de kinderen daar wel iets over gehoord. Maak een lijstje op het bord met de verschillen tussen vroeger en nu. Er zullen vast
wel kinderen zijn die weten dat je vroeger met guldens betaalde en nu niet meer. Het heeft wel wat als je die guldens dan ook echt kunt zien
(vooral als je deze les een aantal jaren ná 2002 geeft). Daar kun je het, als je nog tijd hebt, ook wel over hebben
Het werkblad bestaat uit twee delen. Het eerste deel zijn advertenties van vroeger (periode 1940-1945). Hierop staan ook prijzen. De kinderen
moeten deze advertenties doorlezen en nadenken wat deze artikelen nou vandaag de dag zouden kosten. Op die manier kun je erachter komen
of de stelling dat alles tegenwoordig zo duur geworden is in de winkels echt wel klopt. Het tweede blad bestaat uit foto's van een kruidenier
van vroeger en een supermarkt van nu. Op de achterkant staat een schema waar de kinderen de verschillen tussen vroeger en nu kunnen schrijven.
Een tweede vraag is: wat vind je leuker? Een winkeltje van vroeger of een winkel van nu? En waarom?
Terug
|
|