Algemene inleiding tot het vak geschiedenis Pagina: | 1 | 2 | 3 |
De oude Grieken beschouwden geschiedenis als een kunst. Ze vonden deze wetenschap zo waardevol,
dat ze er zelfs een eigen muze (beschermgodin) aan toekenden. Dit was de muze Kleio.
Geschiedschrijvers stonden hoog in aanzien en werden alom gerespecteerd. Met hun verhalen over
goden, vervlogen tijden en grote oorlogen konden ze de mensen mateloos boeien.
Tegenwoordig hebben de leerkrachten in het basisonderwijs de beschikking tot een schatkist aan
lesmateriaal, informatie en beeldvormers. Het staat allemaal netjes in een methode. Helaas is
dat voor sommige leerkrachten een goede reden om er zelf niet zoveel meer aan te doen. Vaak
worden geschiedenislessen gedegradeerd tot het lezen van een stukje tekst en het maken van een
paar vragen. Dat is jammer, want als je de kinderen echt warm wilt maken voor het verleden,
moet je ervoor zorgen dat er, ook in het geschiedenisonderwijs, genoeg te beleven valt. In dit
artikel kun je een aantal uitgangspunten vinden die belangrijk zijn in het geschiedenisonderwijs.
Als we uitgaan van de stelling dat geschiedenis een kunst is, dan is het goed om te weten dat
kunst heel persoonlijk is. Wat de één mooi vindt, vindt de ander foeilelijk. Wat de één belangrijk
vindt, is voor de ander alleen maar een leuk weetje. De geschiedenis is veel te groot om alles
te behandelen. Je moet dus zelf bepalen wat jij wilt behandelen, en hoe je dat wilt behandelen.
Geschiedenis in het basisonderwijs kun je onderverdelen in geschiedenis voor de onderbouw en voor
de bovenbouw. In de onderbouw (t/m groep 5) gaat het vooral om het aanleren van technieken
zoals informatie opzoeken, bronnen onderzoeken en nieuwsgierig zijn. Ook maak je veel gebruik
van smaakmakers. Smaakmakers zijn voorwerpen of zaken die kinderen interesseren. Je kunt
bijvoorbeeld een stukje barnsteen laten zien, dat miljoenen jaren geleden ontstaan is. Een leuk
proefje met barnsteen is dat je het statisch kunt laden, zodat het papiersnippers aantrekt.
Wat in de onderbouw ook heel leuk is om te doen, is een les geven over geld. Je deelt een aantal
munten uit, en gaat eens goed met de kinderen kijken wat er nou op te zien is. Op de oude dubbeltjes
zie je bijvoorbeeld kroontjes, een haantje, een visje en nog veel meer. Je kunt ook uitleggen
dat munten vroeger eigenlijk bolletjes zilver waren, die gemerkt werden. Door dat merken werden
ze plat. Dit zijn allemaal voorbeelden van smaakmakers.
Pagina: | 1 | 2 | 3 | Volgende >
|