|
Praktisch
Hier vind je informatie en onderzoeken die ik tijdens mijn opleiding en in de praktijk heb geschreven, over
allerlei praktische onderwerpen die je in de dagelijkse onderwijspraktijk tegen kunt komen.
|
Meester, ik hoor er niet bij
School hoort voor kinderen een plaats te zijn waar ze veilig dingen kunnen leren. Maar voor honderdduizenden kinderen is die
veiligheid helemaal niet gewaarborgd. Zij worden gepest, vernederd en/of buitengesloten. Wat kun je als leerkracht doen om dit te bestrijden
en, nog belangrijker, te voorkomen?
Document in PDF-formaat |
Een goede sollicitatiebrief
Voordat je kunt beginnen als leerkracht, moet je natuurlijk eerst solliciteren. Voor veel aankomende leerkrachten
een ware nachtmerrie. Want hoe kun je nou jezelf het beste aanprijzen? In dit verslag een aantal tips waar je
op moet letten, als jij je kansen om uitgenodigd te worden voor een gesprek wilt vergroten. |
|
|
De Speelklok
Een praktische tip voor iedereen die een stimulerend systeem van straffen en belonen nodig heeft. De Speelklok is een
klok waarop de kinderen speelminuten kunnen verzamelen, die ze in kunnen wisselen tegen leuke dingen. Hoe dat precies
werkt, lees je hier. |
Reflecteren op je onderwijs
Reflecteren op je onderwijs is één van de belangrijkste dingen om ervoor te zorgen dat jij je als leerkracht blijft
ontwikkelen. Maar het is dan wel belangrijk dat je jezelf de juiste vragen stelt. Hoe je dit doet, en welke vragen
je kunt stellen, lees je in dit artikeltje. |
|
|
Niks aan de hand... of wel?
Dit artikel gaat over kinderen die al hun zorgen voor zichzelf houden. Ze proberen al hun
problemen zelf op te lossen, en houden de schijn op dat er niks aan de hand is. Hoe kun
je zulke niks-aan-de-hand kinderen herkennen, en hoe kun je ze het beste begeleiden? |
Kinderen en spellingproblemen
Spellingproblemen bij kinderen kunnen een vicieuze cirkel veroorzaken. Het kind heeft moeite met spelling,
maakt veel fouten en verliest de motivatie waardoor hij nóg meer fouten maakt. Bij de behandeling van
spellingproblemen moet het terugwinnen van de motivatie daarom voorop staan. En daar heb ik wat op gevonden!
Document in PDF-formaat |
|
|
Beelddenken bij kinderen
De meeste kinderen denken gewoon in woorden, zoals b-o-o-m en v-i-s. Maar sommige kinderen halen
in plaats van het woord het beeld van die boom of vis voor de geest. Dat kan op school de nodige problemen
geven. Lerares Carla Jaspers onderzocht deze
materie, en geeft in dit artikel handreikingen om hiermee om te gaan in de klas.
Document in PDF-formaat |
|
|