Een goede sollicitatiebrief Pagina: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Alinea 2: jouw kwaliteiten
In deze alinea mag je lekker opscheppen over hoe goed jij wel niet bent als leerkracht. Maar dat is lastiger dan het lijkt en het vereist veel zelfkennis.
Hou in je achterhoofd dat de school heel graag wil weten wat jij voor de leerlingen en je toekomstige collega's kunt betekenen en wat jij kunt bijdragen aan de school!
Zorg dus, voor je überhaupt aan deze alinea begint, dat jij goed weet hoe jij graag les wilt geven en wat jouw sterke punten zijn. Ben je een fan van
Ontwikkelingsgericht Onderwijs of vind je klassikaal ook wel goed? Heb je affiniteit met bijzondere onderwijsvormen of hou je het traditioneel? En wat zijn
nu écht jouw specialiteiten als leerkracht?
Als je het nog moeilijk vindt om jouw kwaliteiten te benoemen, lees dan eens mijn artikel over reflecteren op je onderwijs. Daarin
vind je ook een vragenlijst waarmee je jouw sterke en zwakke punten beter in kaart kunt brengen.
Concreet = goed!
Ik heb in de afgelopen jaren heel wat sollicitatiebrieven ontvangen met het verzoek om wat tips op maat te geven. En heel vaak kom ik hetzelfde probleem tegen:
de tweede alinea is niet concreet genoeg. In 9 van de 10 brieven werd wel gestrooid met begrippen als adaptief onderwijs, onderzoekend leren en nog
meer mooie modewoorden. Ik vind zulke kreten niet sterk, omdat iedereen een andere invulling aan dergelijke begrippen geeft. Ook lees ik vaak termen als "ik kan
goed met kinderen overweg" of "ik geef op een didactisch verantwoorde manier les". Tja... dat mag ik wel hopen als je voor de klas wilt staan. Dergelijke vage,
algemene uitspraken werken niet in je voordeel.
Veel beter is om jezelf echt in te beelden hoe jij voor de klas staat en dat op papier te zetten. Maak je graag zelf lesmateriaal? Vermeld dat dan! Werk je
vaak met de instructietafel of met het principe van uitgestelde aandacht (de vraagtekenkaartjes)? Zet het neer! Wil jij graag dat leerlingen zich thuis voelen in
de klas en dat er een goede sfeer hangt? Prima, vertel dan maar hoe jij dat denkt te gaan doen. Want alleen als je heel concreet de belangrijkste elementen van
jouw onderwijs kunt benoemen, kun je de sollicitatiecommissie overtuigen van het feit dat je echt weet waar je het over hebt.
Specialiteiten
Elke leerkracht heeft specialiteiten, al was het alleen maar omdat je op de PABO een specialisatie- en differentiatieroute moet volgen. Dat betekent automatisch dat
jij op die gebieden een voorsprong hebt op je toekomstige collega's. Misschien heb jij in je afstudeerfase onderzocht hoe de overgang van de kleuterklas naar groep 3
zo soepel mogelijk kan verlopen. Of misschien ben je wel een deskundige op het gebied van rekenleerlijnen. Zorg dat je dat soort dingen in je brief vermeldt! Ook
relevante specialiteiten die je niet op de PABO hebt opgedaan kunnen meetellen. In mijn geval was mijn passie voor computers en het internet doorslaggevend in de
sollicitatie waar ik uiteindelijk op aangenomen ben. Maar denk ook aan het geven van bijles: hiermee doe je veel ervaring op het gebied van zorgverbreding op.
Stel je eigen sollicitatiegesprek samen!
Als jouw brief uiteindelijk aanleiding is tot een sollicitatiegesprek, zal dat gesprek vooral gaan over de punten die je in je tweede alinea noemt. Daarom moet je ook
zo concreet zijn: om te voorkomen dat je om de oren geslagen wordt met abstracte termen waar je op dat moment geen invulling aan kunt geven. Als je in deze alinea vermeldt
dat je veel aandacht geeft aan zorgverbreding, dan weet je al van tevoren dat je dat punt voor het gesprek goed voor moet bereiden. Als je zelfstandig werken een belangrijk
punt vindt, dan ga je absoluut de vraag krijgen hoe jij dat vorm gaat geven in je lessen. Kortom: als je wilt weten wat je kunt verwachten op je sollicitatiegesprek, lees
dan je tweede alinea nog eens goed door!
Pagina: < Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Volgende >
|