Index  |   Lespraktijk  |   Praktisch  |   Achtergrondinfo  |   Thema's  
Menu
Index De Meester Lespraktijk Lesideeën Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn Ideeënregister

Geoffreys nieuwste project:

Print-vriendelijke paginaNiks aan de hand... of wel?
Pagina: | 1 | 2 | 3 |

Kenmerken van de niks-aan-de-hand leerling
Niks-aan-de-hand leerlingen zijn bijna altijd jongens. Van jongens is het bekend dat ze wat minder makkelijk over hun problemen praten dan meisjes. Het zijn ook vaak de kinderen die voorlopen op de rest (hoogbegaafde kinderen zijn vaak niks-aan-de-hand leerlingen!) Het belangrijkste kenmerk van dit soort leerlingen is dat het meestal perfectionisten zijn. Ze stellen hoge eisen aan zichzelf, en doen er alles aan om te voldoen aan het beeld dat anderen volgens hen hebben van hen. Als het een keer niet gaat zoals zij dat willen, dan kunnen ze daar overdreven emotioneel op reageren. Ze kunnen moeilijk relativeren.

Eigenlijk is het belangrijkste probleem van dit soort leerlingen dat ze niet genoeg vertrouwen hebben in anderen om hen te laten delen in hun problemen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat ze een negatief zelfbeeld hebben, en er vanuit gaan dat hun eigen problemen er toch niet toe doen. Het kan ook zijn dat ze een negatief beeld van anderen hebben, en denken dat ze meteen veroordeeld en afgewezen zullen worden als ze hun problemen laten merken. Een derde mogelijkheid is dat ze teveel rekening houden met anderen, en te weinig met zichzelf. In dat geval willen ze anderen simpelweg niet belasten met hun eigen problemen, en proberen ze het zelf op te lossen.

Signalen
De signalen waar je op moet letten als het gaat om niks-aan-de-hand leerlingen liggen eigenlijk voor de hand. Een leerling kan een niks-aan-de-hand leerling zijn als...

  • ... hij/zij zo min mogelijk contact met jou als leerkracht heeft. Niks-aan-de-hand leerlingen willen niet dat anderen erachter komen dat ze problemen hebben, dus proberen ze contact met de leerkracht te vermijden.
  • ... hij/zij teruggetrokken, ongemotiveerd, gestresst of verdrietig is in de klas. Dit is niet altijd goed te merken, maar als je er goed op let, kun je de emoties van kinderen wel peilen.
  • ... hij/zij overdreven emotioneel op situaties reageert. Het gaat om kinderen met een hoop stress, dus alles kan al snel teveel zijn.
  • ... hij/zij niet makkelijk over de eigen gevoelens of gedachten praat.
  • ... er met de leerling iets aan de hand lijkt te zijn, maar als hij/zij zegt dat er niks aan de hand is.
Natuurlijk hoeven deze signalen niet automatisch te betekenen dat het gaat om een niks-aan-de-hand leerling, maar in ieder geval zou wel het rode waarschuwingslampje moeten knipperen zodra je zulke signalen oppikt.


Pagina: < Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende >
Copyright ©2003-2024  Geoffrey Reemer