Index  |   Lespraktijk  |   Praktisch  |   Achtergrondinfo  |   Thema's  
Menu
Index De Meester Lespraktijk Lesideeën Werkbladen Liedjes Boekverslagen Links Gastenboek en e-mail
Tip: kijk ook eens in mijn Ideeënregister

Geoffreys nieuwste project:

Print-vriendelijke paginaNiks aan de hand... of wel?
Pagina: | 1 | 2 | 3 |

Begeleiding van niks-aan-de-hand leerlingen
Sowieso is het belangrijk dat je ervan uitgaat dat niks-aan-de-hand leerlingen altijd zorgleerlingen zijn, die je heel goed in de gaten moet houden. Het is van het grootste belang dat je in je klas een sfeer creëert waarin kinderen zich veilig voelen, en makkelijker over hun problemen praten. Dat kun je doen door zelf ook open te zijn over je gevoelens en zorgen (tot op zekere hoogte natuurlijk). Laat de leerlingen merken dat jij er als leerkracht voor hen bent, en dat ze altijd bij je terecht kunnen als ze ergens mee zitten.

Leerlingen mogen fouten maken, en moeten ook weten dat ze dat mogen. Als een leerling die normaal gesproken hoge cijfers haalt een keer een onvoldoende voor een toets haalt, laat dan merken dat je het niet erg vindt. Natuurlijk vraag je in zo'n geval wel even of alles in orde is, en je houdt het kind een tijdje in de gaten. Maar het kind zélf staat voorop en niet de toetsresultaten of werkstukken.

Wat ook heel belangrijk is, is dat je de ouders van het kind af en toe spreekt, om uit te vinden hoe het thuis met het kind gaat. Als je je echt zorgen maakt, praat dan ook met het kind zelf, en laat het weten dat jij je zorgen maakt en dat je er altijd bent om te helpen als het niet gaat. Probeer om het probleem waar het kind mee zit uit te vinden, en help hem om het op te lossen. Dan kan het kind weer schoon schip maken, en hoeft het zich niet meer zoveel zorgen te maken.

Alles wat ik vertel zal waarschijnlijk logisch klinken, en dat is het ook. Maar waar het mij in dit artikel om gaat is dat je weet dat er kinderen zijn die heel veel moeite hebben om hun problemen aan anderen te vertellen. Kinderen die als het ware steeds verder in drijfzand wegzakken, maar niet om hulp roepen omdat ze er zelf uit willen komen. Hou zulke kinderen scherp in de gaten, en biedt ze op tijd de helpende hand. Want hulp hebben ze echt wel nodig.

Tot slot
Ik wil dit artikel opdragen aan Robin, een jongen die mij een heel belangrijke les heeft geleerd: zorgleerlingen zijn niet alleen leerlingen die moeite hebben met een bepaald vak. Ook kinderen die ver vooruit zijn hebben af en toe hulp nodig.


Pagina: < Vorige | 1 | 2 | 3 |
Copyright ©2003-2024  Geoffrey Reemer